Midtjyske boligkøbere efterspørger fibernet

En ny undersøgelse viser, at 57 procent af midtjyderne vil spørge ejendomsmægleren om bredbåndsmulighederne, når de kigger på ny bolig. Danbolig i Silkeborg genkender tendensen og oplever især stor interesse for, om boligerne har installeret fibernet.

Boligannoncer skilter typisk både med energimærke, afstand til indkøb, motorvej og daginstitutioner, men bredbåndsmulighederne må køberne som regel selv spørge til. En ny undersøgelse viser, at 57 procent af midtjyderne ville spørge til bredbåndsforbindelsen i forbindelse med et eventuelt boligkøb. Dansk Energi foreslår derfor, at ejendomsmæglerne begynder at skilte med den enkelte boligs bredbåndsmuligheder i boligannoncerne. Et forslag EnergiMidt bakker op om.
- Vi ved fra vores kampagneaktiviteter i de enkelte byer, at boligens salgbarhed spiller en væsentlig rolle, når vores fiberløsninger vælges til. Mange ser en investering i fiber som en fremtidssikring både af boligens salgsværdi og byens mulighed for at fastholde og tiltrække nye borgere og virksomheder, fortæller Lars Kofoed Sørensen, forretningschef hos EnergiMidt.

Den oplevelse bakkes op af undersøgelsen, som viser, at 77 procent af midtjyderne mener, at ordentlig bredbåndsdækning er vigtig eller meget vigtig for at tiltrække nye borgere og virksomheder til deres kommune og fastholde de nuværende.

Fiberinformation i salgsopstillingerne
Ifølge undersøgelsen mener 40 procent af midtjyderne, at ejendomsmæglerne bør skilte med bredbåndsmulighederne i boligannoncerne, og 19 procent vil ligefrem være villige til at betale mere for en bolig, hvor der er mulighed for hurtigt bredbånd.
- Vi oplever også interesse for internetmulighederne. Køberne spørger især til, hvorvidt der er fiber i boligen. Vi mærker det mere og mere, og det er klart, at det spiller en rolle i nutidens Danmark, hvor streaming bliver mere og mere udbredt. Det er bare vigtigt med en ordentlig bredbåndsforbindelse, der kan nå ud i alle boligens rum, fortæller Simon Jensen, indehaver af danbolig Silkeborg.

Danbolig Silkeborg skilter på nuværende tidspunkt ikke med bredbåndsmulighederne i deres boligannoncer, men Simon Jensen er positiv over for at begynde at skrive det ind i salgsopstillingerne.
- Jeg ville også selv spørge, hvis jeg skulle købe ny bolig, så det er helt sikkert noget, vi vil overveje nærmere. Fiber er virkelig blevet noget, køberne lægger vægt på, og vi mærker det endnu mere, når det kommer til boliger i oplandsbyerne. Det kunne godt være en god idé at skrive det i salgsopstillingerne, når der er mulighed for fiber i boligen. Vi skriver det altid ind i købsaftalerne, men det er jo også relevant i processen op til den underskrevne aftale, siger han videre.

EnergiMidt har på nuværende tidspunkt lagt fiber ud til cirka 160.000 midtjyske husstande, og selskabet har 68.000 aktive fiberkunder.

Fakta om undersøgelsen

• Undersøgelsen er lavet af analysevirksomheden Userneeds på vegne af Dansk Energi
  • Undersøgelsen viste blandt andet følgende:
    • 57,4 procent i Region Midtjylland ville spørge til bredbåndsforbindelsen i forbindelse med et boligkøb (53,2 procent på landsplan)
    • Flest blandt de 55-74-årige vil spørge (53,5 procent)
    • 19,4 procent af midtjyderne vil være villige til at betale mere for en bolig, hvor der er mulighed for hurtigt bredbånd
    • 39,7 procent mener, at ejendomsmæglerne bør skilte med bredbåndsmulighederne i den enkelte bolig
    • Hver fjerde midtjyde mener, at deres bolig er mere værd, hvis der er installeret hurtigt bredbånd
    • 48,3 procent ville vælge fiber, hvis de kunne vælge selv
    • 39 procent bruger mindst én streamingtjeneste
    • 77,1 procent midtjyder mener, at ordentlig bredbåndsdækning er vigtig eller meget vigtig for at tiltrække nye borgere og virksomheder til deres kommune og fastholde nuværende
    • 44,1 procent midtjyder bruger deres bredbåndsforbindelse til at arbejde hjemmefra
    • 28,4 procent mener, de har brug for en bedre bredbåndsforbindelse for at arbejde hjemmefra
    • 29,8 procent af de midtjyske respondenter har fiber (20,2 procent på landsplan)

• Underholdning

• hushandel
  • ejendomsmægler
  • boligværdi
  • waoo
  • undersøgelse
  • salgsopstilling
  • boligannonce
  • internet
  • hurtigt internet
  • internetmuligheder
  • dansk energi
  • danbolig

EnergiMidt er Danmarks fjerdestørste energiselskab med en årlig omsætning på 3,5 milliarder kroner.

EnergiMidt er en moderne energi- og kommunikationsvirksomhed med 235.000 kunder. Virksomheden beskæftiger cirka 650 medarbejdere og har hovedkontor i Silkeborg.

EnergiMidt blev i 2015 kåret til Danmarks bedste arbejdsplads efter at have ligget i top 3 siden 2012. EnergiMidt har desuden vundet flere priser for arbejdet med trivsel og CSR.

Flere end 65.000 midt- og østjyder har fiberbredbånd fra EnergiMidt, og antallet er støt voksende.

EnergiMidt har solcelle- og vindmølleparker i Spanien, Italien, Bulgarien, Tyskland og Danmark. De leverer en årlig el-produktion svarende til cirka 50.000 familiers årlige elforbrug.