Nu får de første sommerhusområder snart fiber

Efter flere måneders kampagneaktivitet i sommerhusområderne langs Holmsland Klit i Ringkøbing-Skjern Kommune er RAH EnergiMidt ved at være klar til at etablere fibernet. Det er derfor nu de sidste sommerhusejere i området skal slå til, hvis de vil fremtidssikre husenes udlejningsmuligheder og undgå, at gravemaskinerne kører uden om deres sommerhus.

RAH EnergiMidt er i fuld gang med at køre fiberkampagner og etablere fibernet i Ringkøbing-Skjern Kommune. For kort tid siden blev den første fiberkunde installeret i Borris, og gravearbejdet fortsætter. Nu kommer turen snart til sommerhusområderne langt Holmsland Klit, hvor RAH EnergiMidt har kørt fiberkampagner gennem de seneste måneder.
- Vi begynder at etablere fibernet i Hegnet, Bjerregård og Vedersø Klit efter sommerferien, og vi graver kun til de sommerhuse, hvor ejerne allerede har taget stilling og takket ja til at få fibernet. Det hænger ikke sammen for os at grave fibernet frem til de sommerhuse, der ikke bestiller. En del af de sommerhusejere, der ikke har ønsket at bestille fiber til deres hus på nuværende tidspunkt, vil dog naturligvis kunne kontakte os ved en senere lejlighed og få en pris på etablering af fibernet, forklarer Rune Sand Munk Christensen, markedskonsulent i RAH EnergiMidt.

Indtil RAH EnergiMidt er færdige med gravearbejdet i området, er det stadigvæk muligt for de, der endnu ikke har bestilt, at hoppe med på fibervognen til den aktuelle kampagnepris.
- En af udfordringerne ved at køre fiberkampagne i sommerhusområder er, at sommerhusejerne jo ikke så ofte er i deres huse selv, og det kan være svært at komme i dialog med dem alle. Derfor gør vi os lidt ekstra synlige her i sommerperioden, hvor vi har en bedre chance for at nå dem. Vi ved af erfaring, at når folk ser fibertromlerne og senere gravemaskinerne, får vi ofte de sidste med. Så muligheden for at bestille skal selvfølgelig være til stede så længe som muligt, siger Rune Sand Munk Christensen videre.

Udlejningsbureauer anbefaler fiber
De lokale udlejningsbureauer har spillet en aktiv rolle i forbindelse med RAH EnergiMidts fiberkampagner i sommerhusområderne. Ringkøbing-Skjern Kommune har en af landets dårligste bredbåndsdækninger, og sommerhusene langs Holmsland Klit er ingen undtagelse. I RAH EnergiMidts dialog med udlejningsbranchen har det derfor også været tydeligt, at branchen bakker op om fibernettet.
- Der er ingen tvivl om, at udlejningsbranchen ser fiber som et vigtigt fundament for, at der også er lejere til sommerhusene på lang sigt, og at ejerne kan opretholde en fornuftig lejeindtægt. Der bliver større og større udfordringer med de forbindelser, der er i husene i dag, og både sommerhusejerne og udlejningsbureauerne bruger tid og penge på at drifte og vedligeholde udstyret til de nuværende luftbårne tv- og internetløsninger. Det vil de slippe for, hvis de får fiber, forklarer Rune Sand Munk Christensen.

Langs vandet på Holmsland Klit er et af landets bedste udlejningsområder, og hvis det skal forblive sådan, er fiberbredbånd vigtigt.
- Lejerne forventer, at de kan få en internetforbindelse, der er lige så god som den, de har derhjemme, så de kan streame tv og surfe, som de er vant til. Hvis man vil have de næste generationer med i sommerhus, er det et must, at der er en driftssikker og hurtig bredbåndsforbindelse. Det er derfor med at gribe muligheden for at få fiber nu, mens etableringen er i gang. Det bliver næppe billigere af at vente, slutter han.

• Telekommunikation

• fiber backbone
  • ringkøbing-skjern kommune
  • sommerhus
  • sommerhusudlejning
  • udlejningsbureau
  • rah energimidt
  • turister
  • udlejning
  • turisme
  • kommunalt udbud

EnergiMidt-koncernen beskæftiger sig med digital kommunikation og energi. Vi er ejet af vores midtjyske andelshavere, og vores forretningsområder dækker el- og varmeforsyning, fiberbredbånd, el-salg, gadelys, energibesparelser samt vedvarende energi.

Vi ønsker at være kundernes foretrukne valg, og vi er godt på vej. Flere end 68.000 midtjyder har valgt vores fiberløsning, Waoo, der for 5. år i træk er blevet kåret til Danmarks bedste internet.Vi leverer en af Danmarks mest stabile og effektive elforsyninger til 235.000 andelshavere. Vi har ansvaret for flere end 100.000 gadelamper, og vores solcelle- og vindmølleparker producerer vedvarende energi svarende til en fjerdedel af den strøm, som vores kunder aftager.

Vi prioriterer samarbejde og medarbejdertrivsel højt i EnergiMidt. Så højt, at vi blev kåret som Danmarks bedste arbejdsplads i 2015. Vi er 640 engagerede medarbejdere.