Stor undersøgelse afdækker danskernes forhold til solbadning

Næsten 4.000 personer har deltaget i Falk Lauritsen Rejser’s undersøgelse, der kaster lys over danskernes forhold til sol og solbeskyttelse. Mange trodser fortsat råd og advarsler i bestræbelserne på at få farve på ferien, viser svarene.

En stor del af året længes vi nordboere efter lys, sol og sommer, og det er skønt at være ude, når solen endelig kommer på besøg i Danmark – eller når vi holder sommerferie under sydlige himmelstrøg.

Solens lys smitter positivt af på humøret og giver D-vitamin til knoglerne. Der er derfor ingen grund til at undgå solen - man skal bare dyrke den med sund fornuft, så man undgår at blive syg.

Og egentlig er tommelfingerreglerne helt enkle, forklarer Kræftens Bekæmpelse på deres website: Hold siesta – bliv i skyggen eller hold dig indendørs mellem kl. 12 og 15. Brug en solhat, og dæk den nøgne hud med tøj, når solen står højest på himmelen. Og husk solcreme. Brug altid mindst faktor 15.

Falk Lauritsen har fokus på beskyttelse
Også hos Falk Lauritsen Rejser er der stor opmærksomhed omkring feriegæsternes solbeskyttelse, fortæller Salgs- og marketingdirektør Søren Buchbjerg:

”Vi har taget initiativ til at øge vores gæsters bevidsthed om sundhed og sikkerhed, herunder dyrkelse af sol med omtanke. På vores hjemmeside, i vores håndbøger samt i informationsmapper på rejsemålene, fortæller vi om brug af solfaktor og opfordrer til at undgå solen mellem kl. 12 og 15.”

En ud af tre søger ikke skygge
Alligevel er det langt fra alle, der tager de gode råd til sig. Det viser en stor online undersøgelse som Falk Lauritsen Rejser netop har foretaget blandt små 4.000 gæster på www.falklauritsen.dk.

61% af de adspurgte bruger dog altid solcreme under solbadning på ferien og 31% svarer, at det gør de som regel. 6%, svarende til 245 personer, bruger kun sjældent solcreme, mens én procent af de adspurgte aldrig bruger solbeskyttelse. 60% af respondenterne undgår solens stråler i middagstimerne, sådan som Kræftens Bekæmpelse anbefaler, mens hele 37% aldrig undgår solens stråler på bestemte tidspunkter af dagen.

Vi vil have farve på ferien
Undersøgelsen viser også, at det er de færreste der tager solarium som optakt til ferien – 13% af respondenterne gør det dog ofte. 60% svarer, at de gerne vil have lidt farve på ferien, mens 37% ønsker at få meget farve på deres ferie.

”Udover at man selvfølgelig skal passe på sit eget og familiens helbred, er det værd at huske på, at man hurtigt kan få spoleret nogle dyrebare feriedage, hvis man overdriver solbadningen og får for meget sol”, siger Salgs- og marketingdirektør Søren Buchbjerg i en kommentar til undersøgelsen.

”Det er vores hensigt at ruste vores gæster på alle niveauer af rejsen, og vi ønsker at appellere til at de også passer godt på hinanden undervejs. Det arbejde har vi planer om at optimere fremover, og undersøgelsen viser tydeligt, at der er behov for det”, fortsætter Søren Buchbjerg.

”Og så er det vigtigt, at ferien består af meget andet end solbadning. F.eks. store madoplevelser, spændende kultur og det at man er sammen med dem man holder af”, afslutter Søren Buchbjerg.

Børnene beskyttes
Blandt de personer der rejser med børn svarer tre ud af fire i øvrigt, at de beskytter børnene i højere grad end sig selv, mens 25% eller en ud af fire rejsende med børn giver udtryk for, at de beskytter børnene mod solen i lige så høj grad, som de beskytter sig selv.

For yderligere information kontakt Søren Buchbjerg Salgs- og marketing direktør hos Falk Lauritsen Rejser: 4045 0486

• solbadning
  • undersøgelse
  • kræftens bekæmpelse