Kammerjunkere med fuldkorn

1/4 tsk. stødt kardemomme

1 vaniljestang

Fremgangsmåde

Smelt smørret og lad det køle lidt af. Pisk æg, sukker, revet citronskal, kardemomme, kornene fra vanilje stangen og det smeltede smør. Kom hvedemel, fuldkornshvedemel, salt og bagepulver i en anden skål og rør det sammen.

Bland indholdet i de to skåle og rør det til en ensartet dej og sæt den på køl i 1 time.

Tag dejen ud og del den i 2 stykker. Rul begge stykker til lange pølser på et bord drysset let med mel. Del hver pølse i 15 stykker og rul dem til kugler. Kuglerne sættes på en bageplade med bagepapir og gives et lille tryk på toppen, så det bliver lidt fladere.

Bag kuglerne i 6 minutter i en forvarmet ovn ved 200°C og varmluft. Tag kuglerne ud og lad dem køle af et par minutter. Skær kuglerne over på midten og sæt dem tilbage på bagpladen med skærefladen opad. Er kuglerne stadig meget fugtige i midten, sættes de tilbage i ovnen et par minutter inden de skæres over.

Kom de halverede kugler tilbage i ovnen ved 150°C og varmluft i 25 minutter. Tag kammerjunkerne ud og lad dem køle af inden servering.

Server med koldskål og eventuelt jordbær.