Bjarne Bro fra Billund Vand A/S hyldet med Vandmiljøprisen

Hvert år uddeles vandmiljøprisen i forbindelse med Spildevandsteknisk Forenings årsmøde. Efter indstilling fra Krüger A/S og Billund Vand A/S tilfaldt prisen i år Bjarne Bro - projektchef for Billund Bio Refinery.

Bjarne Bro har ikke bare viet sit arbejdsliv og hele sit store engagement til spildevandsområdet, han er simpelthen"Mr.Spildevand" i vores og mange andres øjne! lkke mange arbejdspladser kan prale med,at deres spildevandsgeni, der netop er fyldt 68 år,stadig har ild i øjnene, når vi diskuterer fremtidens spildevandshåndtering.

Desuden kan vi også kalde ham "Mr. Biogas" efter en årelang og målrettet indsats for at udnytte naturens ressourcer ved at samtænke spildevand og organisk affald. En indsats, der rækker helt tilbage til det første pionerarbejde i den daværende Grindsted Kommune i 1997, og grundlagde en succes, der i dag vækker opsigt både nationalt og globalt.

Bjarne Bros fornemme indsats kulminerede i 2014, da miljøminister Kirsten Brosbøl tog første spadestik ti lBillund BioRefinery - Fremtidens Renseanlæg. Fyrtårnsprojektet skal vise vejen for endnu bedre, mere effektiv og mindre ressourcekrævende spildevandsbehandling i fremtiden,og derfor nyder det også stor bevågenhed som fuldskala demonstrationsprojekt.

Vi ønsker Bjarne Bro, Billund Vand A/S, et stort tillykke med prisen

• termisk hydrolyse