Er du også mobilist?

Mobilist tænker du – Hvad er det? Betegnelsen mobilist kendetegner en mobil person, der har udviklet hverdagstransporten til at være en fleksibel løsning og et pusterum. En mobilist er altså en person, der ikke er afhængig af bil og eller en udløbende P-billet. Det, som kendetegner en mobilist, er frihed.

Mobilist med frihed til at vælge

Mobilisten har mulighed for at benytte sig af det mest fleksible transportmiddel og kan nemt undvære en bil i hverdagen. Indkøb til det nærmeste supermarked er nemmere på cykel, arbejdet ligger inde i centrum af byen, så offentlig transport er både tidsbesparende og mere fleksibelt.

Men når det er tid til en tur i IKEA eller et sommerhusbesøg, er der mulighed for at have en bil til rådighed uden at skulle tænke på forsikring eller vedligeholdelse. Delebilen står nemlig klar til brug efter behov, når cykelturen er for lang eller offentlig transport bliver en forhindring.

Delebilen deles med andre bilister og derfor reduceres antallet af biler i byrummet automatisk. En delebilist undlader nemlig at anskaffe sig sin egen bil, men bliver i stedet en del af et deleøkonomisk fællesskab.

Bil efter behov

Lotte Broe er medlem i LetsGo og bruger en delebil 2-3 gange om måneden:

- Jeg har ikke et stort behov for en bil i dagligdagen, da jeg bor tæt på mit arbejde og mine børns institutioner. Men jeg har behov for den i weekenderne for at besøge familie og venner uden for København. Det sker også, at jeg har møder udenfor København i forbindelse med mit arbejde.

Lotte Broe ser ingen grund til at have en bil stående i byen, når der er delebiler rundt om hjørnet:

- Det er super nemt og praktisk, og man kan hurtigt finde en bil i nærheden. I forhold til at have egen bil sparer det os mange penge kun at betale, når vi har brug for en bil. Vi skal ikke betale for en bil, som bare står og venter på at blive brugt.

Jo flere delebilister, jo færre biler

I LetsGo oplever vi, at vores medlemmer både er delebilister og mobilister - Og sådan ønsker vi, det skal blive ved med at være. Ved at udbrede delebilismen er vi nemlig sammen om at reducere trængsel i byerne ved, at der står færre privatejede biler parkeret. Jo flere mennesker, der deles om en bil, jo færre biler er der brug for. Det er dokumenteret af blandt andet DTU, at hver gang én delebil placeres i bybilledet, fjernes seks privatejede biler.

• mobilist
  • mobilismen