De første elektriske lastbiler til danske kunder er nu i drift

De første elektriske lastbiler til danske kunder er nu i drift

Aarstiderne og Citylogistik tager hver et syvmileskridt i retning mod en mere ansvarlig transport på eldrift. De to danske virksomheder har netop fået leveret hver deres fuld-elektriske FUSO eCanter, som er de første af deres slags i Danmark.

FUSO eCanter er navnet på den første 100 % elektriske, serieproducerede lastbil, der nu melder sin ankomst på markedet. Den fuld-elektriske drivline sikrer lokalt emissionsfri og næsten lydløs kørsel, og i kombination med sit kompakte ydre er lightduty lastbilen fra Daimler-koncernen om noget skabt til et liv i byens snævre gader. En rigtig ”lastbybil”.

Det er især godt nyt for distributionsvirksomheder, der har byen som centralt leveringsområde ­­– og det har både madleverandøren Aarstiderne og teknologvirksomheden Citylogistik, der som de første i Danmark netop har fået hver deres eksemplarer. Nøglerne blev overrakt af Transportminister, Benny Engelbrecht, ved en event i København onsdag.

Og ifølge Thomas Harttung, medstifter og bestyrelsesformand for Aarstiderne, er det nye elektriske medlem af flåden en vigtig brik for at komme i mål med Aarstidernes løfte om et CO2-regnskab i balance allerede fra 2020:

“Det er en stor dag for os i dag. Vi får nøglerne til den første elektriske lastbil i Aarstidernes 20-årige historie. Vi har i mere end 10 år arbejdet med CO2-regnskaber og målrettede reduktioner. Og vi er nået langt. Men vi skal videre mod nul. Vi kalder det at være PLANETAR. Men det er i dag stadig sådan, at mere end 50 % af vore emissioner er transportrelaterede. Derfor er CO2-neutrale drivmidler nøglen til at komme helt i mål. Den rejse starter i dag. Jorden kalder,” siger Thomas Harttung.

Også hos Citylogistik, der tilbyder bæredygtig, elektrisk last-mile levering, er der både begejstring og store forventninger til den nye el-lastbil. For kunderne efterspørger mere end nogensinde intelligente og bæredygtige logistikløsninger:

“Med tilføjelsen af vores nye FUSO eCanter styrker vi positionen som en af de allerførste virksomheder i Danmark og Europa, der sætter strøm til den tunge transport – og det er ingen tilfældighed. Vi oplever nemlig, at danske virksomheder i stigende grad efterspørger ansvarlige, grønne logistik- og transportløsninger, der både fungerer på papiret og ude i virkeligheden. Og med vores nye, elektriske lastbil styrker vi vores flåde og hjælper samtidig vores kunder med at gøre en vigtig og helt konkret forskel,” siger Casper Svensson.

Effektiv opladning og høj lasteevne

FUSO eCanter må laste helt op til 3,3 ton, mens totalvægten udgør 7,5 ton. Lastbybilen er udstyret med et batteri på 82,8 kWh, hvilket giver en rækkevidde på minimum 100 kilometer i bydrift, mens en fuld AC opladning tager ni timer og dermed uden problemer kan klares over natten. Benytter man en hurtiglader, kan batteriet lades op til 80 % på blot en time.

Der er i øjeblikket omkring 150 eksemplarer af FUSO eCanter i drift i byer i hele verden, og altså nu også i København og Århus. Siden de første lastbiler blev leveret i 2017, har de tilsammen tilbagelagt mere end en million kilometer.