Nu forlader jeg Facebook!

Nu forlader jeg Facebook!

Blogindlæg fra Alexandra Bylund, Web Manager, Solresor

Jeg har været til utallige seminarier og lyttet til utallige foredrag om Facebook og virksomheders nærvær på de sociale medier. Kigget på agendaen og set frem til det dér sociale medie-ræs, som på det sidste er blevet et obligatorisk indslag. Har siddet der, forventningsfuld som et lille barn juleaften, tænkt, at NU kommer det. NU skal jeg høre noget vældigt smart og innovativt; jeg kommer til at gå herfra med masser af inspiration og idéer, som bare venter på at blive iværksat. Senere, et par minutter inde i foredraget, bliver jeg skuffet. Igen.

Det er altid den samme vinkel, altid den samme diskussion om virksomhed A hører til på Facebook eller ej, eller om virksomhed B har opnået fremgang. Fremgang i form af antal Likes.

Tiltusk dig ukvalitative likes
Man taler om, hvordan virksomheder skal omfavne det her med sociale medier – specielt i forhold til Facebook. Som om der er et lighedstegn mellem sociale medier og Facebook. Javist, Facebook er stor, 750 millioner mennesker er registrerede på Facebook. Det er mange. Alligevel vil jeg påstå, at sociale medier, og de virksomheder, som giver sig i kast med det, er meget mere end statusopdateringer og scorereplikker for at opnå (ukvalitative?) Facebook-likes.

Få titusinder af likes
Man taler om de her virksomheder, taler videre om kraften i virale spredninger. Man rådgiver og giver eksempler på (hudløst dyre) succesfulde kampagner lavet af webbureauer. Viser gerne den kampagne, som vandt en prestigefuld pris det foregående år, og som lykkedes med at få titusindvis af likes. Men man glemmer at nævne de utallige kampagner, som trods en pris på en bondegård ikke lykkedes med at få flere likes, end hvis du havde tvunget din mormors nærmeste veninder til at like din side.

Få flere fans via manipulation
Samtidig med at der tales om virksomheders transparens og kundeloyalitet, brainstormes der om, hvordan man skal tiltuske sig flere likes. Man forsøger at finde frem til en metode, hvorved man (manipulerende) kan sprede sin virale kampagne. Forsøger at få så mange som muligt til at dele og tippe på deres walls. Godt så. Intet galt i det. Overhovedet! Men kan vi ikke allerede det nu? Er det ikke på tide at begynde at diskutere og brainstorme om fase 2?

Fase 2
Hvad er så ”Fase 2”? I mine øjne er det fasen, hvor vi via dét at være den gode virksomhed, virksomheden, som oprigtigt vover at indbyde kunder til dialog og at være transparent, får flere og kvalitative likes. Som når vi, overalt på nettet, læser en dårlig anmeldelse om et af vores produkter, lægger arbejde i at gøre produktet bedre frem for at overveje, hvordan vi kan stoppe den virale spredning. Som føler taknemmelighed over endelig at få adgang til alle vore kunders udtalelser.

Ægte kærlighed
Jeg sammenligner det lidt med forelskelse: Du kan aldrig plage dig til ægte kærlighed. Det eneste, du kan gøre for at vinde nogens hjerte, er at agere på en måde, som gør dig attraktiv. At nogen skulle gide være sammen med dig, fordi du har lovet en gratis jordomrejse lyder ikke særlig tillokkende, eller hvad? Specielt ikke når du ved, at din partner formentlig forlader dig, alternativt ignorerer dig og alt hvad du siger og gør, så snart rejsen er overstået.

All-line
Men okay. Selvom vi er ”den gode virksomhed”, har vi behov for at vise, at vi eksisterer. Vi vil jo fx gerne have, at folk kan lide os på Facebook, når nu de allerede kan lide vores virksomhed. Hvordan finder vi nye metoder til at få dem til det? Jo, måske hvis vi stoppede med at tænke, at online er en verden for sig selv. Glem online og offline! Tænk All-line i stedet! Der findes ikke en type mennesker, som hænger ud online, en anden foran tv'et og en tredje i den fysiske butik. Det er det samme menneske bare på forskellige tidspunkter. Det ved vi jo allerede, eller hvad? At de fleste mennesker tilhører kategorien All-line!

Jeg logger af
Nå, jeg har tænkt mig at gøre som vores kunder og fremover være All-line. Jeg forlader Facebook! Jeg logger ud (omend kun for en stund) og løfter blikket. Jeg vil gå ud og invitere vores stamkunder, alle dem som allerede elsker os og som er os tro, til vores Facebook-side. Jeg er sikker på, at der findes mange derude, som har en Facebook-konto, og som kan lide os, men som vi endnu ikke er nået ud til. Vi har jo for det meste ledt efter dem i én og samme kanal – den online kanal. Nu er det på tide at tænke større. Tid til at være, hvor de er. Jeg vil fortælle dem, at de kan se videoer på YouTube, at vi har en masse flotte billeder på Flickr, at de gerne må følge os på Instagram, at de kan læse vores blog, og at de kan følge os på Twitter, hvis de vil. I'll be back...

Men vent! Inden jeg går, kan vi så ikke love hinanden, at inden vi næste gang taler om Facebook og virksomheders nærvær på de sociale medier, så fokuserer vi på Fase 2? Det skal ikke lyde som om, jeg eller nogen anden har en universalløsning. Jeg mener bare, det er værd at tage diskussionen til det næste niveau – til Fase 2!

Nogle praktiske tips til, hvad man kan gøre, hvis man logger af for en stund:

• Gør opmærksom på din Facebook Fanpage i alle annoncer

• Stil et skilt op i entréen med tips om, at det er muligt at checke ind med fx Foursquare, Gowalla eller Facebook.

• Stil en laptop frem i butikken med jeres Facebook-side som startside (Det er nu, ”offline”-kunden kan bevise, at han også behersker livet online)

• Få trykt små visitkort eller flyers med henvisning til, hvor I findes på nettet (Facebook, Twitter, Flickr, YouTube, blog osv.)

• Gør opmærksom på Facebook i alle eventuelle tv- og radioreklamer.

• Tal om, og henvis mundtligt til, Facebook, YouTube, bloggen osv.

• Uddan personalet! Tal om hvad virksomheden gør på de forskellige sociale medier, så det sidder på rygraden hos alle.

Vi ses i Fase 2!

Alexandra Bylund
Web Manager/ E-commerce

Solresor
@alexandrabylund
facebook.com/solresor
facebook.com/alexandra.bylund

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk