At have eneansvar for virksomhedens sociale medier er SÅ 2010

At have eneansvar for virksomhedens sociale medier er SÅ 2010

Et blogindlæg af Alexandra Bylund, Web Manager, Solresor

Hvem er ansvarlig for sociale medier i din virksomhed? Det er en marketingmedarbejder, ikke? Det virker logisk nok, men alligevel så er det ret fjollet at uddelegere ansvaret for en hel kanal til bare én person.

Det svarer på sin vis til at have bare én person til at besvare alle virksomhedens opkald; en person, uanset emne, der tager sig af kundesupport, salgsspørgsmål, produktforespørgsler, marketingspørgsmål etc. - alt sammen uden at lytte og finde ud af, hvem klienten rent faktisk ønsker at tale med.

Sociale medier er en kanal. Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube og deslige er alle værktøjer. Vi kan bruge disse værktøjer til at blive sociale, diskutere med og lytte til vores kunder. De er kommunikationsværktøjer og basalt set en forlængelse af telefonen, e-mailen og nogle af de andre ældre værktøjer. Er det i den henseende så rigtigt kun at have én person til at kontrollere dialogen i en kanal? For det er præcis, hvad I har, hvis du vælger at uddelegere al ansvaret til én person. Denne person besvarer alle spørgsmål, uagtet hvad kunderne leder efter. Er det ikke lidt snæversynet? Kunderne er ligeglade med, hvilken kanal de har benyttet til at kontakte os, de forventer samme professionelle behandling alligevel. Og vil vi ikke gerne møde deres behov på den bedst mulige måde?

Så lad os droppe denne hype omkring sociale medier fra sidste år, og lad os udvikle os i stedet. I stedet for at have en person til at håndtere alt på de sociale medier, så giv slip på din frygt og åben op for din virksomhed! Hos Solresor opfordrer vi Sara, Destination Manager på Gran Canaria, til at besvare spørgsmål fra kunder omhandlende vejret på de Kanariske Øer. Hvorfor skulle en "social media manager" sidde hjemme i Norden og besvare spørgsmål som disse, når kunden nemt kan have direkte kontakt med destinationen i stedet?

Vi har sikret os, at Madde i kundeservice tager sig direkte af eventuelle utilfredse kunder. Vi giver Håkan muligheden for at besvare spørgmål angående busture i Vietnam, fordi her ved han bedst.

Sara, Madde, og Håkan

Takket være alle de værktøjer, der hører under paraplyen Sociale Medier, kan den rette person på det rette sted have en effektiv og personlig dialog med vores kunder. En klageresponstid på seks-otte uger hører forhåbentlig fortiden til, nu da vores kunder kan kommunikere med den rette person nemt og bekvemt. Ikke?

Solresor er der ikke endnu. Så langt fra. Men vi er helt sikkert på rette vej. Vi har indset, at vi er nødt til at åbne os mere, så alle kan besvare vores kunders spørgsmål, uanset hvilken kanal de benytter. Alle, der arbejder hos Solresor ved, hvordan man kommunikerer, ellers var de ikke blevet ansat til at begynde med. Nu er alt, hvad de mangler blot at lære at bruge de nye værktøjer. Vores mål er at lære alle medarbejdere, hvordan de kan kommunikere med værktøjer såsom Facebook og Twitter så hurtigt som muligt. Vi vil sikre os, at vores kunder ikke bare får et hurtigt svar, men også får fat i den rette person. Det handler om autencitet og kvalitet.

Alexandra Bylund, Solresor
Ansvarlig for al kommunikation gennem sociale medier hos Solresor (Som jeg sagde, vi er der ikke endnu, ikke helt)

Web Manager/ E-commerce
Solresor
@alexandrabylund
facebook.com/solresor

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk