Sådan kommer du i gang med digital PR

Sådan kommer du i gang med digital PR

Den digitale revolution buldrer gennem medielandskabet og har for altid ændret måden, hvorpå virksomheder interagerer med forbrugerne. Den nye PR-verden medfører udfordringer men giver også muligheder for, at virksomheder kan opnå et højere engagement fra forbrugerne.

Forbrugernes måde at opsøge nyheder på har ændret sig fundamentalt. Ifølge meningsmålingen udført af Pew Research Center henter næsten 40 procent af alle amerikanere deres nyheder online - den næststørste kilde efter TV. Det viser sig også, at det er de yngre forbrugere, der går på nettet efter information, og at den ældre del af befolkningen får deres informationer fra TV.

Mobiltelefonen er i stigende grad ved at blive den foretrukne måde, hvorpå folk anskaffer sig digitale nyheder. Procentdelen af amerikanere, der modtager nyheder via mobile enheder, er steget fra 54 procent til 72 procent på få år. Facebook er en af de sociale mediekanaler, hvor rigtig mange modtager deres nyheder. Mere end 66% af alle, der anvender Facebook benytter platformen til at modtage nyheder, hvilket svarer til mere end 40% af den samlede befolkning.

Værdien af digital PR

PR er vigtigt i den digitale æra, da den traditionelle metode, virksomheder anvender til at promovere sig selv, er mindre effektiv. Forbrugere vil ikke forstyrres af reklamer, og derfor anvender de teknologiske værktøjer til at blokere dem. Der findes flere løsninger, som hjælper forbrugerne med helt at undgå reklamer. Premium pakker inden for musiktjenester som for eksempel Spotify Premium, Internetsider der blokerer online reklamer, streaming TV mm.

Digital PR er positioneret helt unikt i forhold til at være frontløber inden for den marketing-transformation, vi oplever. Forbrugerne ønsker at undgå reklamer, der forstyrrer deres brugeroplevelse, men hilser derimod nyheder og information, de anser for værdiskabende, velkommen. Digital PR omfatter en blanding af traditionel PR med sociale medier, content marketing og search engine optimization (SEO). Hver af disse metoder opfordrer folk til at engagere og involvere sig i stedet for at være en forstyrrende faktor. Dette giver virksomheder og brands mulighed for at møde forbrugerne i øjenhøjde, og tilbyde dem værdifuldt content, der informerer og underholder.

Kom godt i gang

Den bedste metode til at komme i gang med en digital PR-strategi er at starte i det små. Du skal ikke forsøge dig med at påbegynde en storslået plan som det første, du gør. Start ud med håndterbare projekter og realistiske mål. Her følger et overblik over de skridt, du bør tage, samt i hvilken rækkefølge, du bør tage dem.

Definer din målgruppe. Start med ikke blot at fastlægge demografien for din målgruppe, men find frem til, hvordan de forbruger underholdning og information online. Hvilke platforme benytter de mest?

Sæt strategiske mål. Hvad er målsætningen for dine PR-initiativer? Vil du uddanne, inspirere eller fremtvinge en specifik handling?

Arbejd med centrale emner og metoder du vil anvende for at nå målgruppen. Tænk over hvilke emner og typer af meddelelser der ikke vil forstyrre målgruppens brugeroplevelse. Hvilke typer content passer til deres livsstil og skaber værdi?

Definer distributionen. Hvad er det optimale distributionsmønster for din målgruppe? Foretrækker de for eksempel mail frem for sociale medier? Find yderligere frem til hvilke digitale værktøjer de foretrækker.

Opsæt en redaktionskalender. Udarbejd en redaktionskalender, lav en kategorisering af målgruppen, distributionsmetoden og formatet for hvert enkelt stykke content.

Mål og modificer. Når først din digitale PR-kampagne er undervejs, er det vigtigt, at du foretager målinger på, hvilke mediekategorier der giver mest mening for dit brand. Almene kategorier inkluderer brand opfattelse, ROI, total mængde indtryk og reach. Du kan måle meget specifikt for eksempel: antal følgere, rækkevidde, interaktion, volumen og mængden af genererede leads.

Vi befinder os i midt i et skifte for digital kommunikation, der for altid vil ændre, hvordan forbrugere modtager information og underholdning. Den gode nyhed er, at vi kun er i overgangsperiodens begyndelse. De digitale PR-metoder, du tester og indfører i dag, vil gentagne gange gavne dig i fremtiden i takt med at forbrugerne rykker længere væk fra traditionelle medier og over til digitale alternativer.

Lær mere med Mynewsdesks 3-delte "Digital PR Revolution"-serie

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk