Rebild Bakker

Rebild Bakker Ruten: ”Toppen af dansk vandring”

En ny vandrerute i Rebild Bakker og Rold Skov sætter nye standarder for vandreoplevelser i Danmark og har fået masser af roser og høje karakterer for de fine oplevelser undervejs.
Den knap 11 km. lange rute har som den første i Danmark opnået både at blive certificeret som Kvalitetssti af Dansk Vandrelaug og som Premium Vandrerute af Deutsches Wanderinstitut.

Rebild Bakker Ruten er tilrettelagt af Naturstyrelsen Himmerland og Rold Skov Natur- og Kulturcenter, så man får det bedste af det bedste i området: hedebakker, gammel skov, kilder, enge og smukke udsigter. Undervejs er der mulighed for at slappe af på bænke og bare nyde stilheden og udsigterne. Ruten er desuden lagt, så den kan kortes af to steder, hvis man vil nøjes med at gå knap 4 eller 8 km.

• Formålet med ruten er at lokke flere mennesker ud i det flotte landskab ved Rebild, fortæller skovfoged Leif Lyngsø fra Naturstyrelsen Himmerland.
  • Det gør vi ved at sørge for, at ruten er godt afmærket og i begge retninger. Der er kilometermærker undervejs, så man altid ved, hvor langt der er til næste højdepunkt og til P-pladsen i Rebild. Det giver den tryghed, der skal til for at gå en lidt længere tur.

Naturstyrelsen Himmerland og Rold Skov Natur- og Kulturcenter fik allerede i 2016 certificeret 3,6 km. af ruten, og det har kunnet mærkes, fortæller Bodil Christensen, der er teamkoordinator turistinformationen i ”RebildPorten”.

• Vi har sendt mange gæster ud på den korte rute, og vores Rebild-guider bruger den ofte på deres ture. Vi kan mærke, at vandring er en ny trend, som vi forventer bare vil vokse, siger hun.
  • Vi er også glade for at den nye folder for området som noget nyt også udkommer både på dansk, engelsk og tysk. Det er en stor hjælp for de mange udenlandske gæster i området.

Danmark har været lidt længe om at komme med på vandrebølgen, som især i Tyskland er kæmpestor. Syd for grænsen forventer vandrerne, at ruterne er kvalitetssikrede gennem certificering. Det var baggrunden for, Rold Skov Natur- og Kulturcenter i 2016 tog initiativ til at få certificeret Panoramaruten ved Mariager Fjord som den første, danske Premium Vandrerute af Deutsches Wanderinstitut. Den tyske organisation har etableret Europas mest udbredte – og strengeste - kvalitetssystem for vandreruter, hvor kun de bedste ruter slipper gennem nåleøjet.

Udover Rebild Bakker Ruten er der tre danske Premium Vandreruter: Panoramaruten, der blev indviet i 2017 og er blevet en enorm succes, samt Tranum – Fosdal Ruten og Husby Klit Ruten, der begge netop er blevet indviet. Alle fire har fået meget høje karakterer, som garanterer fremragende vandreoplevelser.

Flere er desuden på tegnebrættet. Dansk Vandrelaug, hvis kriterier er knap så strenge som de tyske, har foreløbig certificeret 19 ruter som Kvalitetssti. Herunder også en mere i Rold Skov: en såkaldt ”Gastromisk Kvalitetssti” der kombinerer vandring med en række spisesteder.

• Vi har fået det blå stempel på, at Danmark har masser at byde på for vandrere, og vi tror på, at Nordjylland kan blive en stor vandredestination, siger Uffe Westerberg fra Rold Skov Natur- og Kulturcenter.

Indvielse af Rebild Bakker Ruten

lørdag den 2. juni kl. 13-17 ved den store P-plads i Rebild Bakker

• Indvielse ved skovrider Bendt Egede Andersen, Naturstyrelsen Himmerland og Rebild-borgmester Leon Sebbelin, der klipper snoren.
  • Derefter kan alle komme med på guidede vandreture, hvor Comwell Rebild Bakker, Rebildhus, Rold Storkro samt Rold Skov orienteringsklub serverer små lækkerier undervejs. Der kan frit vælges mellem den nordlige delstrækning på 3,6 km (ca. 2 timer) eller 8 km (ca. 4-4,5 timer).
  • Børneprogram: Også børn er der sørget for. To Rebild-guider tager dem med på en ultrakort tur til Little Rebild, hvor der både er sørget for lege og snobrødbagning.

Yderligere oplysninger:

Leif Lyngsø, Naturstyrelsen Himmerland – tlf: 72 54 39 42 / 20 66 96 93 – lkl@nst.dk

Uffe Westerberg, Rold Skov Natur- og Kulturcenter – tlf: 23 33 50 88 – projektleder@roldskov.info

Bodil Christensen, RebildPorten – tlf: 99 88 90 00 – iboch@rebild.dk

Folderne om den nye Rebild Bakker Rute kan fysisk hentes ved RebildPorten og downloades fra www.RebildPorten.dk

Rebild Kommune er karakteriseret ved stærke og levende by- og landsbysamfund med kulturel mangfoldighed og et aktivt foreningsliv. Der er blandt borgerne en stor lyst og vilje til at engagere sig i forskellige fritidsaktiviteter og til at benytte kultur- og idrætstilbud Her er særdeles gode handelsmuligheder med et bredt udbud af specialbutikker. Det kuperede terræn, unik natur og Danmarks største sammenhængende skov, Rold Skov, gør området til et valfartsted for outdoor sportsturisme og der afholdes årligt mere end 30 outdoor sportsevents på tværs af kommunen.