10 års Dacia succes fejres på den internationale biludstilling i Geneve

I 2005 blev Dacia Logan lanceret. En lancering, der markerede en helt ny æra for Dacia med nye og bedre produkter end dem, der var til stede, da Renault overtog Dacia fabrikken i Rumænien i 1999. Ti års konstant vækst fejres i Geneve.

Siden Renault overtog Dacia i 1999 er der i den grad sket ting og sager. I 2005 tog Renault hul på en ny æra for Dacia, med lanceringen af Dacia Logan, og de seneste ti år har været en historie om konstant vækst. Dacias strategi er helt klar. Dacia skal være indbegrebet af value for money.

Biler bygget på helt nye fabrikker, på anerkendt Renault teknologi til priser som er udenfor konkurrence – det har været og er Dacias DNA.

Efter lanceringen af Dacia Sandero Stepway i 2009 og Dacias bestseller – Duster i 2010, samt Lodgy og Dokker i 2012, tog salget for alvor fart. I 2014 passerede Dacia salget for første gang nogen sinde 500.000 biler, og på ti år er det samlede salg nået op på over 3.1 millioner biler.

I Danmark, hvor Dacia kom på markedet for knapt to år siden, har mærket også været en succes. Sidste år nåede salget lige over 3000 biler og i 2015 er forventningen at de 4000 solgte passeres.

Den markante succes fejres i Geneve med lanceringen af en Anniversary Limited Edition, der omfatter alle Dacias modeller (- Dokker van) Versionen bygger videre på det højeste udstyrsniveau – Laureate. Blandt andet er bilerne nu i den eksklusive Cosmos Blue farve, der både går igen ude og inde. Desuden kan versionen kendes på de metalgrå sidespejle og indenfor er det blandt andet værd at bemærke, at medianav systemet nu er opgraderet med nye features.

På Geneve er der også premiere til 4x4 versionen af den 125 hk Duster med benzinmotor. Indtil nu har 4x4 været forbeholdt den 1.6 liters benzinmotor uden turbo og så den 1.5 liters 110 hk dieselmotor. Men nu får versionen med 1.2 liters benzinturbo motor det så også. Motoren er udstyret med stop/start teknologi, har et moment på 205 Nm og klarer 15,5 km/l ved blandet kørsel.

Fakta om Dacia

Siden Dacia Logan kom på markedet i 2005 er Dacia vokset med rekordfart. I alt er der på ti år solgt 3.1 mio. Dacia og alene i 2014 blev der solgt mere end 500.000 Dacia.

I Europa stod Dacia for den stærkeste vækst på markedet, men en markedsandel på 2.5 procent og en vækst på 0,4 procent point i forhold til året før.

I alt blev der solgt 511.362 biler, hvoraf Dacia Duster og Sandero med hver omkring 160.000 solgte enheder blev bestsellerne. Logan har desuden et salg på næsten 100.000 enheder.

Trods det, at Dacia i mange lande er den billigste bil overhovedet,har mærket mange loyale fans. På de sociale medier følges Dacia af mere 2.2 mio.

De mest aktive er de tyrkiske Communities. Her har man over 650.000 følgere, efterfulgt af bilens fødested Rumænien hvor 350.000 følger Dacia på de sociale medier.

Mange lande arrangerer Dacia Picnic – således også Danmark, hvor der sidste år mødte 1900 gæster op med 400 biler til den første Picnic. I år forventes 3000 deltagere og mere end 700 biler på Egeskov slot den 14. juni.