Renault og Dacia vokser markant i Europa

Renault og Dacia vokser markant i Europa

I 2014 øgede Renault salget med 3.2 procent til i alt 2.7 millioner enheder.  I Europa steg Renaults salg med mere end dobbelt så meget som markedet generelt.

Det har været et godt år for Renault i Europa. Markedsandelen steg med 0,6 procent point. Dermed nåede Renault gruppen en markedsandel på 10 procent. I alt blev der solgt 1,464,611 biler i Europa og Renault gruppen steg samlet med 12.5 procent. Væksten skyldes især det gode salg af Renault Clio, Renault Captur, Dacia Duster og Dacia Sandero.

Salget af varevogne holdt det høje niveau fra de foregående år, og med en markedsandel på 14,2 procent, er Renaults varebiler for 17. år i træk det mest solgte mærke.

Globalt har 2014 ellers været et turbulent år med økonomiske, finansielle og politiske kriser rundt om i verden. På trods af dette lykkes det at opnå det hidtil bedste resultat nogensinde i Brasilien med 7.1 procent markedsandel, mens også Rusland var tilfredsstillende med 7,9 procent, hvilket er de 2. og 3. største markeder for Renault. Men generelt faldt salget udenfor Europa med 5.9 procent. Salget i Europa har således været med til at udligne den nedgang, der har været på de internationale markeder.

I Danmark blev 2014 også et rekordår. Renault opnåede en markedsandel på 6.4 procent – eller i alt mere end 14.000 solgte og Dacia rundede 3000 biler. Varebilerne opnåede med markedsandel på næsten 10 procent, hvilket er rekord for Renault herhjemme. Tilsammen gav det en markedsandel på 7,9 procent – den højeste nogensinde for Renault og vækst for 6. år i træk.

Europa vokser

I 2014 oplevede Renault gruppen, der i Europa består af Renault og Dacia, en stigning på hele 12.5 procent salget i et marked, der blot steg med 5,9 procent. Renault gruppen voksede på alle de europæiske markeder, mest signifikant var væksten i UK (+41.9 %), Portugal (+42.1 %), Spanien (+30.2 %) og Italien (+28.9 %).

Kigger man isoleret på Dacia, så oplevede Dacia for 2. år i træk den største stigning i markedsandel i Europa. +0.4 point - 2.5 procent. I Frankrig er Dacia nu det 5. bedst sælgende mærke, og har nu en markedsandel på 4.9 procent. Hovedårsagen er Duster og Sandero. Men også i Spanien er Dacia på vej frem. En øget markedsandel op 0,7 procent point og en andel på 4,7 procent betød i alt 45.986 nye Dacia på det spanske marked.

I Frankrig voksede Renault med 1.3 procent point, hvilket betød en markedsandel på 26.6 procent – det betyder et øget salg på 5.5 procent i forhold til 2013. Clio er den bedst sælgende bil på det franske marked med 105.000 solgte, mens Captur er den bedst sælgende crossover. Renault gruppen har fem modeller blandt top ti, og når det gælder varevogne, har Renault en markedsandel på 31 procent og dominerer totalt markedet.

Salg pr region PC+LCV

2,712,432

2,628,183

3.2