Renault Zoe tæver Tesla

Renault Zoe tæver Tesla

På Geneve Motorshow viser Renault en elbil, der i den grad efterlader en Tesla som taberen i en duel på hurtigste acceleration. Det er naturligvis en konceptbil, men hvilken en.

Renault E Sport Concept en konceptbil, og en decideret racerbil. Den bygger på Zoe platformen, og så er der ellers tænkt nyt og trukket på erfaringer fra Formula E, hvor Renault har vundet mesterskabet to år i træk.

E sport concept vejer 1400 kilo – hvilket inkludere to batterier på i alt 450 kilo. Zoe har desuden to motorer, der leverer i alt 460 hk. De to motorer sidder henholdsvis foran og bagved. Zoe har desuden træk på alle fire hjul. Batteriet, der driver bilen, er som på de nyeste gadeversioner af Zoe på 40 kWh.

Med to motorer og 4X4 spurter Renault Zoe fra 0-100 km/t på 3,2 sekund. Og løjerne slutter først omkring ti sekunder senere, når speedometeret rammer 210 km/t.

Men der er ikke så meget topfarten, der er interessant. Elbilens helt store force er drejningsmomentet. Og det fejler ikke noget i E Sport Concept. Det er på absurde 640 Nm, og på blot 5. tiendedele af et sekund kører motoren med 4300 omdr/min.

Visuelt er der nemt at se ligheden med den normale Renault Zoe, som i stigende grad ses på de danske gader og stræder. Men det er også lige så nemt at se, at denne Zoe er noget specielt.

Den satinblå farve er hentet direkte fra racerverdenen og sidespejlene er giftig gule. Forlygterne er som de nyeste Renault C shaped og logoet lyser op som på konceptbilen TreZor – der i parentes bemærket også er en elbil.

Der er kraftige luftindtag, spoilere og en diffuser bagved. Og ganske som Formula E racerne er bilen bygget i carbon. For at sikre minimal luftmodstand og maksimal downforce er E Sport Concept helt flad under bunden. Indenfor sidder man fast i de skålformede Recarosæder og rattet er hentet direkte fra Formula E- raceren, mens instrumenteringen er noget helt for sig. Ganske som i Formula E - raceren kan bilen sætte op til forskellige køreindstillinger

Renault E Sport Concept er naturligvis produceret for at understrege sammenhængen mellem Renaults motorsportsindsats i Formula E og så gadebilen Zoe. Med mere end 100.000 Zoe allerede på gaden, og med hver fjerde solgte elbil i Europa, er Renault Zoe den mest solgte elbil i Europa for andet år i træk.

Renault var den første europæiske bilproducent til at markedsføre elbiler tilbage i 2012. Og Renault Zoe var den første elbil, der kunne køre mere end 210 kilometer på en opladning. I 2016 tog Renault så endnu et bemærkelsesværdigt skridt ved at præsentere en Zoe med 400 kilometers rækkevidde. Og netop den forøgede rækkevidde, er noget som kunderne efterspørger. Siden Renault Zoe med 400 km rækkevidde er blevet lanceret er salget steget med 40 procent.