Berlin er et yndet rejsemål for danske turister.

Disse destinationer rejser danskerne helst til i Tyskland

Et større analysearbejde om danskernes rejsevaner, når turen går til Tyskland, afslører, hvor danskere helst holder ferie i nabolandet mod syd.

Danskerne er glade for Tyskland som feriedestination. Ifølge Danmarks Statistik indtager vores nabo mod syd således andenpladsen på danskernes favoritliste over ferielande kun overgået af Spanien. Et forhold der nu får yderligere næring via en række analyseresultater foretaget på vegne af færgerederiet Scandlines.

Resultaterne viser, at 74 procent af danskernes rejser til Tyskland er med henblik på at holde ferie. Favoritdestinationen er den nordlige delstat Schleswig-Holstein, der står for 23,7 procent af rejserne, mens hovedstaden Berlin sidder på andenpladsen med 20,2 procent. Umiddelbart herefter følger regionen Niedersachsen med 11,6 procent og Hamburg med 11,2 procent af rejserne fra Danmark.

Analysen viser endvidere, at ’storbyferier’ med 58 procent er den altdominerende foretrukne feriemodel. Nok så interessant er det, at hele 70 procent tager turen til Tyskland i bil, mens kun 10 procent benytter sig af fly.

”En af fordelene ved at benytte Tyskland som feriedestination både til miniferien og de længere ferier er netop, at landet ligger tæt på den dansk-tyske grænse. Vi ved fra andre undersøgelser, at skandinavere i øjeblikket rejser meget i deres nabolande, så det er helt oplagt, at danskerne i højere grad end tidligere undersøger de mange store rejseoplevelser, Tyskland gemmer på,” siger Brian L. Hansen, Product Manager hos Scandlines.

For at give danskerne et overblik over oplevelserne syd for den dansk-tyske grænse, som let kan være udgangspunkt for en miniferie, har Scandlines her i sommer introduceret inspirationssitet tætpå.scandlines.dk. Her ligger blandt andet flere end 100 artikler udstyret med billeder og links til ferielystne danskere samt information om en lang række oplevelser inddelt i kategorier som ”mad og drikke”, ”outdoor” og ”spa og wellness”.

Danskernes foretrukne destinationer i Tyskland målt på antallet af rejser fra Danmark:

• Schleswig-Holstein (23,7 procent)
  • Berlin (20,2 procent)
  • Niedersachsen (11,6 procent)
  • Hamburg (11,2 procent)

Analysen er foretaget af reklamebureauet Hjaltelin Stahl og er bl.a. baseret på ’Marktinformation Incoming – Tourismus Deutschland 2016/17 Dänemark’ fra Tysklands nationale turismeorganisation, Tourismus Deutschland. Derudover er der foretaget yderligere målgruppe- og søgeordsanalyser for at identificere danskernes interesser og søgeadfærd relateret til rejser og ferier.

Scandlines står som symbolet på et historisk og tæt samarbejde mellem Danmark, Tyskland og Sverige siden 1872. Under navnene Scandlines og Scandlines Helsingør-Helsingborg markedsføres i dag tre korte færgeruter med høj kapacitet og frekvens samt en grøn vision for fremtiden. Kerneforretningen består i at levere en effektiv og pålidelig transportservice til både passagerer og fragtkunder. Hovedfokus i alle Scandlines’ aktiviteter er at skabe værdi for kunderne om bord på færgerne såvel som i Scandlines’ butikker.

Fordelt på over 90.000 afgange på 12 færger transporterede Scandlines i 2016 i alt 15 millioner passagerer, 3,2 millioner personbiler, 1 million fragtenheder og 64.000 busser på ruterne Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.