Brug mobilen med omtanke, når du tager på efterårsferie i udlandet

En undersøgelse fra Telia viser, at 9 ud af 10 danskere har deres mobiltelefon med i bagagen, når de tager på ferie. Derfor giver Telia her nogle gode råd til, hvordan man undgår at komme hjem til en alt for stor mobilregning efter efterårsferien.

Mobiltelefonen er for længst blevet uundværlig for de fleste af os både i hverdagen, og når vi er på ferie. En undersøgelse foretaget for Telia viser, at den mest populære måde at holde kontakt med venner og familie på, når man er på ferie, er via sms. Hele 64 pct. vælger at holde kontakten på denne måde, mens kun 46 pct. sender postkort.

“I hverdagen bruger vi vores mobil til at holde kontakten med familie og venner. Vi ringer, sms’er og sender billeder via mobilen, og mange bruger også det mobile internet til at holde sig opdateret. Det er helt naturligt, at det smitter af på ferievanerne,” fortæller Peter Krogsgaard, der er salgs- og marketingdirektør i Telia

Det kan du gøre for at sikre dig mod høje mobilregninger
Det er dog værd at tænke over, hvordan man bruger sin mobiltelefon på ferien, for priserne kan være langt højere end derhjemme. Derfor giver Telia her fem gode råd, der kan være med til at sikre dig mod høje mobilregninger, når du har været i udlandet.

1. Brug mobilen med omtanke. Det er dyrere at bruge sin mobil i udlandet end herhjemme, især mms, GPRS og datatrafik. Vær også opmærksom på, at tjenester, som kan være gratis i Danmark (f.eks. Fri sms), vil du blive opkrævet for, når du anvender dem i udlandet

2. Husk, at du både betaler for de kald, du selv foretager, og de kald, du modtager, når du befinder dig i udlandet. Prisen for at modtage opkald i udlandet afhænger af, hvilket land du befinder dig

3. Slå telefonsvareren fra. Brug af telefonsvarer i udlandet kan blive dyrt, så husk at slå den fra, inden du rejser

4. Slå automatisk e-mail og anden download fra. Nogle mobiler er sat til automatisk at hente e-mails, spil, musik, podcasts eller nyhedstekster og andre former for datatransmissioner med regelmæssige intervaller. Husk at slå det fra, inden du rejser, da brug af data i udlandet er dyrere end herhjemme. Selvom du kan have data inkluderet i dit abonnement, gælder det ikke for dataforbrug i udlandet

5. Indstil din telefon til manuel netværkssøgning. Du har altid mulighed for at vælge det netværk i udlandet, som er billigst for dig. På din teleoperatørs hjemmeside (f.eks. telia.dk) kan du typisk se, hvilke netværk der er billigst for dig at bruge, og om de har de services, du har behov for – f.eks. sms og mms

Pr. 1. juli 2010 er der lavet en grænse for, hvor meget data du kan bruge, når du opholder dig i EU. Flere teleselskaber i Danmark (bl.a. Telia) har indført den samme grænse for dataforbrug i hele verden, så du er sikret, at din regning for data ikke kommer over 450 kr. pr. måned, når du er på ferie. Grænsen kan dog hæves til 1000, 2500, 5000 eller 25.000. kr. via sms, hvis man ønsker det. Din samlede mobilregning kan stadig bliver højere, men følger du de fem råd, har du styr på dit forbrug. Der er flere gode råd at finde på Telias hjemmeside: telia.dk/udlandstips

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget for Telia af United Minds i perioden 2. juni til 8. juni 2010. I alt 1.018 danskere fra 18 år har deltaget i undersøgelsen.

• Telefoni, mobiltelefoni

• gode råd