Matchmaking over mobilen: Flere end hver tiende dansker har været på dating-app'en Tinder

Fire ud af 10 voksne danskere kender til dating-app’en Tinder, hvor man med et let fingerstrøg kan ’swipe’ sig gennem tusindvis af potentielle partnere og finde sit ultimative match. Blandt de 18-34 årige er kendskabet oppe på næsten 80 pct. Det viser en ny analyse fra Telia og YouGov.

Hvor mange danskere har så reelt haft brugt den forførende enkle Tinder-app, hvor man kan swipe sig gennem et katalog af kærlighedskandidater, mens man står i kassekøen eller sidder i toget? Ifølge undersøgelsen har mere end hver tiende voksne dansker (11 pct.) haft en Tinder-konto – og af dem er 5 pct. stadig aktive. Blandt de 18-34 årige, som må formodes at være Tinders primære målgruppe, har mere end hver fjerde (28 pct.) været på Tinder, og 13 pct. er stadig med i dating-kataloget. I aldersgruppen 35 til 49 år er kun 3 pct. på Tinder.

De af undersøgelsens deltagere, der har været eller stadig er aktive på Tinder, er desuden blevet spurgt, hvad de reelt bruger dating-app’en til. Her fremgår det blandt andet, at mænd i højere grad end kvinder bruger Tinder til at søge en ny partner, mens kvinderne er mere interesserede i selve det pirrende kig ind de romantiske muligheder, som Tinder-app’en giver. På samme måde er der flere kvinder end mænd, der mener, at Tinder i højere grad er et spil end et dating-værktøj.

Blandt de danskere, der kender til Tinder, beskriver en stor del dating-app’en som et ”overfladisk scoreværktøj”, hvor det er ”nemt at vælge og afvise personer alene på baggrund af deres profilfoto”. Næsten lige så mange mener dog, at Tinder er effektivt redskab til at møde nye mennesker i nærområdet.

”Mobiltelefonen giver os i dag så mange muligheder for at komme i kontakt med hinanden, og Tinder er et meget hurtigt og effektivt middel til at føre folk sammen. App’ens intuitive opbygning kombinerer på elegant vis en teknologi som geo-tagging med en enkel og spil-lignende match-funktion samt den personlige profil-struktur, vi kender fra de sociale medier. Derfor er formatet så dragende og populært,” siger Camilla Wilfert, social media-ekspert hos Telia.

Se, hvordan to forskellige generationer af danskere forholder sig til Tinder-app’en her:

• smartphone
  • app
  • dating
  • telia
  • tinder
  • mobil

Telia i Danmark er en del af TeliaSonera-koncernen, som er den førende telekommunikationsvirksomhed i de nordiske og baltiske lande. Ved udgangen af 2014 havde TeliaSonera en omsætning på 101,1 milliarder svenske kroner og ca. 73 mio. abonnementer. TeliaSonera er noteret på børserne i Stockholm og i Helsinki. Telia i Danmark udbyder mobil og fastnettelefoni til både privat- og erhvervskunder samt bredbåndsforbindelser og data-services samt tv-produkter. Telia havde i 2014 en omsætning på 5,8 milliarder svenske kroner, 1,8 mio. abonnementer og ca. 1000 medarbejdere. Enkelthed og service er essentielt for, at vi kan skabe profitabel vækst og værdi for vores kunder og ejere. Læs mere på www.telia.dk