Roskilde Festival: Erobringen af Dyrskuepladsen - set med mobilstatistik

I lørdags kl. 16 indtog godt 40.000 unge mennesker det store campingareal ved Roskilde Festival. Intet hegn blev væltet i år, men erobringens forløb med forventningsopbygning og den hektiske koordinering i jagten på den optimale lejrplads kan tydeligt ses ud fra trafikken på mobilnetværket ved Dyrskuepladsen

Taletrafik på Roskilde Festival 2015

Tallene for tale på netværket viser en generel stigning frem mod åbningen klokken 16, hvor trafikken i de sidste minutter op til åbningen eksploderede til det tredobbelte.

”Taletrafikken tyder på, at man i de sidste minutter frem mod åbningen koordinerer taktikken og løbene, for derefter på slaget for åbningen at lade mobiler være mobiler og spæne mod sin udsete plads. Det er et unikt mønster for tale-trafikken, som efter det tårnhøje peak daler resten af aftenen og natten, indtil der stort lukkes ned ved 03-tiden,” siger teknisk direktør i Telia, Henrik Kofod.

Modsat taletrafikken ses der intet peak i sms-trafikken ved åbningstiden.

Sms-trafik på Roskilde Festival 2015

”Det manglende peak i sms’erne kan være en indikation af, at det er lettere at få det hele koordineret via opkald end sms. Til gengæld har vi et peak i sms’er mellem klokken 22 og 24, hvor de fleste måske siger godnat,” fortæller Henrik Kofod.

Også datatrafikken viste et interessant billede: ”Den trafik, vi generelt kan registrere, må nok fortrinsvis være rettet mod sociale medier, og den dalede ligeledes i lørdags klokken 16. Herefter steg aktiviteten dog igen markant resten af aftenen, hvor billeder af opslåede telte og nyetablerede lejre og dertilhørende fester må formodes at være blevet delt på Facebook, Instagram og Snapchat,” siger Henrik Kofod.

Datatrafik på Roskilde Festival 2015

Telia har i år valgt at styrke mobildækningen ved at opsætte hele fire ekstra, mobile netværksmaster omkring Dyrskuepladsen i Roskilde for at sikre publikum det bedst mulige netværk under den ugelange festival. Læs mere om det her.

• mobil
  • roskilde
  • dyrskuepladsen
  • telia