Status på 4G i Danmark: De kreative voksne går forrest

Det lynhurtige mobile bredbånd, 4G eller LTE, har fået tag i danskerne. Fortroppen blandt 4G-brugerne er modne, storbyboere i kreative erhverv – med en næsten ligelig fordeling af mænd og kvinder. De unge privatkunder er imidlertid også godt på vej.

Danskerne har nu i over 20 måneder haft adgang til 4G mobilt bredbånd. Netværket blev allerede i løbet af det første år udrullet over det meste af landet – til 192 byer og 75 pct. af befolkningen – og de seneste 6 måneder har danskernes opgradering fra 3G til 4G for alvor taget fart.

Ifølge en ny undersøgelse, som Telia har fået lavet, er den typiske first-mover på 4G imidlertid ikke en tekniknørdet teenager, men derimod en voksen københavner på 41 år.

Den forholdsvis høje alder for en teknologisk trendsætter kan skyldes, at 4G mobilt bredbånd stadig opfattes som ret eksklusivt, samt at de tilgængelige 4G-dongles og -routere stadig er målrettet laptops – og dermed typisk erhvervslivet.

Tendensen peger dog i retning af snarlig større udbredelse og demokratisering af 4G, ikke mindst takket være introduktionen af de første, 4G-kompatible smartphoners herhjemme, iPhone 5 og Samsung Galaxy S III

”I takt med at netværket nu er rullet ud over landet, og der kommer stadig flere 4G-produkter på markedet, kan vi mærke, at privatkunderne for alvor begynder at rykke, samt at brugerne bliver yngre. Ikke mindst de nye streaming-tjenester, som eksempelvis Netflix, Telia Film og HBO, vil betyde en stigende efterspørgsel på lynhurtigt, mobilt bredbånd,” siger VP Consumer hos Telia Mobil, Christoph Nørgaard.

Der er jævn fordeling mellem kønnene blandt 4G-brugerne. Dog er der flest mænd blandt teknologiens heavy users – dem, der hiver rigtig mange megabyte ned med højhastighed.

En af de virksomheder, der mest konsekvent har taget 4G-teknologien i anvendelse, er Danish Fashion Institute. Her har man bl.a. brugt de små 4G-dongles fra Telia ved de mange modeshows, der gennemføres under de to årlige modeuger i København:

“Vi har nogle helt særlige behov for lynhurtigt og stabilt internet på kontoret under Copenhagen Fashion Week, ikke mindst til up- og download af store billed- og videofiler. Vi brugte 4G dongles, og det gjorde vores arbejdsprocesser betydeligt hurtigere og mere stabile. Fremadrettet vil vi også gerne kunne tilbyde 4G mobilt bredbånd til de mange besøgende medier og indkøbere fra Danmark og udlandet, så de kan komme hurtigt på internettet under modeugen,” fortæller Anne Christine Persson, udviklingsdirektør for Copenhagen Fashion Week.

Ligesom medarbejderne fra Danish Fashion Institute er de fleste 4G-brugere rigtig godt tilfredse med det hurtige netværk, både når det handler om hastighed og stabilitet. Ifølge en ny kundeundersøgelse, som Telia har gennemført, synes hele 73,6 %, at hastigheden er ekstremt hurtig, god eller i orden.

Udbredelsen af 4G fortsætter for fuld kraft – og teleselskabernes adgang til kommerciel brug af 800 MHz-frekvensbåndene, som blev sat på auktion i juni i år, vil give en bredere dækning samt et endnu mere stabilt 4G-netværk.

Disse byer er dækket med 4G:

Aabenraa, Aabybro, Aalborg, Aarhus,  Aars, Albertslund, Assens, Avedøre Holme, Bagsværd, Ballerup, Beder, Bellinge, Billund, Birkerød, Bjerringbro, Borup, Bramming, Brande, Brøndby, Brønderslev, Brønshøj, Brørup, Buddinge, Børkop, Charlottenlund, Dragør, Ebeltoft, Esbjerg, Espergærde, Farum, Fensmark, Fredensborg, Fredericia, Frederiksberg, Frederikshavn, Frederikssund, Frederiksværk, Faaborg, Galten-Skovby, Gentofte, Gilleleje, Give, Gladsaxe, Glostrup, Grenaa, Greve, Grindsted, Gråsten, Haderslev, Hadsten, Hadsund, Hammel, Harrestrup, Haslev, Hedehusene, Hedehusene-Fløng, Hedensted-Løsning, Hellebæk, Hellerup, Helsinge, Helsingør, Herlev, Herning, Herstedvester, Hillerød, Hinnerup, Hirtshals, Hjortekjær, Hjørring, Hobro, Holbæk, Holstebro, Holte, Hornbæk-Dronningmølle, Hornslet, Horsens, Humlebæk, Hundested, Hundige, Hvidovre, Høng, Hørning, Hørsholm, Ikast, Ishøj, Jyderup, Jyllinge, Jægerspris, Kalundborg, Kastrup, Kerteminde, Kirke Værløse, Kjellerup, Klampenborg, Klarup, Kokkedal, Kolding, Kongens Lyngby, Korsør, København, Køge, Lemvig, Lillerød, Lundtofte, Lynge, Lystrup, Løgstør, Løgten-Skødstrup, Maribo, Middelfart, Munkebo, Mørkhøj, Måløv, Mårslet, Nakskov, Nibe, Nivå, Nordborg, Nyborg, Nykøbing F, Nykøbing M, Nykøbing S, Nærum, Næstved, Odder, Odense, Ordrup, Otterup, Padborg, Randers, Ribe, Ringe, Ringkøbing, Ringsted, Roskilde, Rudkøbing, Ry, Rødekro, Rødovre, Rønne, Sakskøbing, Silkeborg, Skagen, Skanderborg, Skive, Skjern, Skovlunde, Skovshoved, Skælskør, Slagelse, Slangerup, Smørumnedre, Solrød Strand, Sorgenfri, Sorø, Strib, Struer, Støvring, Sunds, Svendborg, Svenstrup, Svogerslev, Sæby, Søborg, Søllerød, Sønderborg, Tarm, Thisted, Trørød, Tune, Tønder, Taarbæk, Tårnby, Taastrup, Valby, Vallensbæk, Vamdrup, Vangede, Vanløse, Varde, Vedbæk, Vejen, Vejle, Viborg, Viby S, Videbæk, Virum, Vodskov, Vojens, Vordingborg, Værløse, Ølstykke-Stenløse

For mere information, se bl.a.

• bygninger og teknik
  • 4g