Telia skriver historie

I nat tager Telia det sidste historiske skridt, når de allersidste 2G-master lægges sammen med Telenors i Sønderjylland og på Fyn. Det er første gang i verdenshistorien, at to netværk lægges sammen på tværs af både 2G, 3G og 4G. Det nye netværk giver Telias kunder endnu bredere dækning, bedre kvalitet i netværket og højere hastigheder.

Som resultat af Telias forbedringer af netværket dækker selskabet nu 99,8 pct. af danskerne med både 2G og 3G, mens flere end 95 % kan nyde godt af hastighederne på 4G-netværket.

”Netværket er vores permission to play. Et kvalitetsnetværk med høje hastigheder er simpelthen fundamentet for lanceringer af nye services som Spotify, Telia TV og Storytel. Med vores seneste netværksopgraderinger, har danskerne fået det stærkeste netværk, vi nogensinde har set her i landet. Det er vi stolte af at kunne levere – specielt fordi det er første gang i verdenshistorien, at nogen gennemfører et projekt som det her. Og så er det endda sket helt efter planen og uden større forstyrrelser,” siger Christoph Nørgaard, privatkundedirektør i Telia.

Siden det store netværksprojekt begyndte i 2012, er 19 % mere af landet blevet dækket med 2G, mens 3G-nettet dækker 26 % bredere. Ikke mindst er 4G-nettet udvidet med 48 %.

Ingen sovepude

Selvom Telia nu kan prale af at have skrevet historie med projektet, er det ikke slut med netværksforbedringerne.

”Vores netværk står aldrig færdigt. Det er på én side et forstemmende faktum, og på den anden side er det jo også lige netop dét, der gør det så spændende at arbejde med teknik og udvikling. I vores arbejde handler det jo om hele tiden at optimere, bygge ud og fintune, så kunderne får de bedste oplevelser med tjenesterne. Her er dækning en af de væsentlige faktorer, og vores ambition er at dække 99,9 % af danskerne med både 2-, 3- og 4G i begyndelsen af 2016,” siger Christoph Nørgaard.

Næste skridt for Telia er det omtalte LTE Advanced med Carrier Aggregation, som giver plads til flere brugere på nettet med endnu højere hastigheder. Telia forventer at aktivere de første master med Carrier Aggregation i begyndelsen af 2015.

Derudover planlægger Telia desuden at lancere Voice over LTE i 2015, hvilket, som navnet antyder, giver kunderne mulighed for at tale via 4G-netværket i en højere kvalitet og uden ventetid i forbindelse med etableringen af et opkald.

• mobil
  • sammenlægning