Telia vil give kunderne bedre oplevelser

Efter at have gennemført det historiske netværkssammenlægningsprojekt med Telenor, har Telia kastet sig over et nyt projekt, som vil give kunderne endnu bedre oplevelser. Carrier Aggregation giver blandt andet højere makshastigheder, bedre dækningsoplevelser og mulighed for at håndtere flere brugere i netværket.

Når man taler om mobile netværk, er der nogle velkendte elementer, som begrænser dækning og hastighed. Det er blandt andet afstanden til masten, bygninger og antallet af samtidige brugere. Projektet om Carrier Aggregation, som nu går ind i en afgørende fase, skal bekæmpe de nævnte begrænsninger, så kunderne får større frihed og endnu bedre oplevelser med deres smartphones og tablets.

Carrier Aggregation er navnet på den teknologi, som gør det muligt at koble såkaldte frekvensbånd sammen, hvilket giver bedre oplevelser på nettet. Hos Telia sammenligner teknisk direktør Henrik Kofod det med to parallelle motorveje, som bliver slået sammen:

”Carrier Aggregation giver mere ’plads’ på 4G-nettet, fordi den digitale ’motorvej’ får dobbelt så mange spor. Det betyder, at endnu mere trafik kan køre igennem i en højere fart end ellers – altså kan de samtidige brugere køre med højere hastighed. Derudover vil det også give en bedre dækningsoplevelse, fordi hastighederne ikke i samme grad aftager i takt med afstanden til masten.”

Afstanden til masten

Signalstyrken har afgørende betydning for netværkshastigheden, og her gælder det, at afstanden mellem brugeren og antennen ikke må være for stor. Det skyldes, at signalstyrken aftager i takt med, at man kommer længere væk.

”Afstanden til masten betyder i praksis, at man fx kan streame film i HD inden for en given afstand, men hvis man derimod bevæger sig for langt væk, vil signalet kun være i stand til at understøtte streaming af musik og i sidste ende kun egne sig til fx chat-beskeder. Ved at slå frekvensbånd sammen er vi i stand til at øge signalstyrken og udvide det område, som understøtter de helt tunge tjenester som fx HD videostream og store filoverførsler til og fra ”skyen”. Det betyder i praksis, at brugerne kan udnytte tunge tjenester længere fra masten,” siger Henrik Kofod.

Bygninger

Fysiske forhindringer kan blokere signalet, så dækning og hastighed begrænses. Også her vil brugerne opleve en forbedring, fordi signalet kan køre i to spor frem for ét.

”Man tænker måske ikke så meget over det, men fysiske ting som huse og bakker spiller faktisk en stor rolle, når vi planlægger netværk. Selvom vi allerede i dag har et utroligt stærkt netværk, er det jo følsomt udstyr, vi har med at gøre, og selv bladene på træerne kan have indflydelse på netværksoplevelsen om sommeren sammenlignet med vintermånederne. Derfor har det stor betydning, når Carrier Aggregation øger båndbredden og lader signalet trænge bedre gennem landskab og vægge ind i vores stue,” forklarer Henrik Kofod.

Samtidige brugere

Antallet af samtidige brugere er med til at diktere den oplevede hastighed. Jo flere brugere jo højere en belastning i nettet.

”Carrier Aggregation gør os i stand til at slå frekvensbånd sammen og dermed give mere plads til brugerne. Det betyder i praksis, at brugerne kan være på samtidig, uden hastighederne falder som tidligere, fordi trafikken kan køre i dobbelt så mange spor. Det gør også, at den maksimale teoretiske downloadhastighed aktuelt fordobles fra 150 til 300 Mbit/s,” slutter Henrik Kofod.

Telia har i dag aktiveret den første mast i København. Herefter følger en testperiode på et par uger, hvor man sikrer den bedst mulige kundeoplevelse. Efter testperioden aktiveres et større antal sites løbende resten af året til glæde for kunderne.

Tekniske fakta om projektet

• Maksimal hastighed i nettet med LTE-Advanced er 300 Mbit/s (teoretisk)
  • Aktuelt lægges følgende frekvensbånd sammen: 1.800 MHz + 2.600 MHz samt 2.600 MHz + 2.600 MHz
  • Antal MHz pr. frekvensbånd er 20 MHz