Projekt sendte alarmen uden om hjemmeplejen

Hvem skal alarmeres, hvis der er mistanke om, at en borger, der bor alene er faldet eller er blevet syg? Virksomheden Alerto Care har optimeret deres sikkerhedskæde og forbedret deres forretningsmodel efter sparring i projektet VIND - VelfærdsInnovation med Nyttige Data.

Alerto Care Technologies har udviklet et tryghedssystem, der ved hjælp af rumsensorer registrerer adfærdsændringer hos svage borgere, der bor alene. Via et innovationsprojekt har Alerto Care fået testet deres system, og resultatet er blevet, sikkerhedssystemets alarmeringskæde er blevet optimeret. Projektleder hos Alerto Care, Lars Findsen er glad for de input, han har fået af at være med i Welfare Techs projekt VIND - VelfærdsInnovation med Nyttige Data.

- Det har været rigtig sundt for vores produkt, at vi har været med i VIND, og det har været gavnligt, at friske øjne har set på vores løsning, så den nu er blevet endnu bedre, fortæller Lars Findsen.

Vagtselskab før hjemmepleje

Hvis Alerto Cares rumsensorer registrerer, at borgerne ikke bevæger sig, eller hvis borgeren ligger unaturligt stille om natten, sender systemet en alarm. Tidligere gik alarmen direkte til hjemmeplejen, men det er blevet ændret, efter Alerto Cares deltagelse i VIND-projektet. Sammen med Syddansk Universitet har innovationshuset Public Intelligence analyseret de data, Alerto Care indsamler i borgerens hjem. Samtidig er alarmkæden blevet gennemgået og udfordret. Det har ført til en stor ændring - første alarm fra et hjem, hvor sensorerne har registreret en ændret adfærd, styres nu uden om hjemmeplejen.

- De viste sig, at det er mere gavnligt, at alarmen går til en pårørende eller et privat vagtselskab i stedet. Ofte har hjemmeplejen ikke ressourcer til at undersøge alarmen, og måske er medarbejderne optaget i den anden ende af byen, så det bliver for tidskrævende for dem at følge op på alarmen, forklarer Lars Findsen.

Bedre businesscase efter projekt

Første alarm sendes nu til den pårørende, som er tilknyttet systemet. Hvis den pårørende har mulighed for at forsøge at ringe til borgeren, afventer alarmselskabet. Hvis den pårørende ikke har mulighed for at komme til en telefon, tager alarmselskabet over og forsøger at kontakte borgeren. Først herefter kontaktes hjemmeplejen.

- At hjemmeplejen står længere nede af kontaktlisten har faktisk forbedret vores forretningsmodel. Der vil altid være alarmer, som ikke er alvorlige, eller som har en god forklaring. Dem klarer den pårørende eller vagtselskabet. Derved sparer hjemmeplejen en masse irrelevante kørsler, mener Lars Findsen.

- Det er stadig kommunerne, der er vores kunder, og derfor skal de kunne se, Alerto Care passe ind i deres arbejdsgange. Nu hvor vagtselskabet er første kontakt, bliver systemet en god støtte til hjemmeplejen – dels bliver der via systemet holdt øje med borgerne, og dels ved hjemmeplejen, at der bliver taget hånd om situationen, når en alarm registreres, fortæller Lars Findsen.

Alerto Care er nu ved at blive testet i en række borgeres hjem i Syddjurs Kommune.

Fakta om VIND - VelfærdsInnovation med Nyttige Data

• styrker danske virksomheder med datadrevet forretningsudvikling inden for sundhed og velfærd.
  • består af tre udviklingsprojekter, der gennem innovationspartnerskaber leder frem til nye produkter og services baseret på data.
  • Giver indsigt i behovene i den offentlige sektor, tilbyder netværk med offentlige og private aktører til udvikling og test af innovative løsninger med brug af data.

Alerto Care Technologies, Public Intelligence og Syddansk Universitet er alle medlemmer af Welfare Tech.