Nyt projekt om dronesoftware, teknologiservice og 5G

Welfare Tech er klar med et nyt spændende projekt, der fokuserer på nye servicemodeller for velfærdsteknologi, digitale økosystemer og konkurrencefordele via dataanalyse.

Du kan stadig nå at blive en del af projektet.

Welfare Tech bevæger sig i teknologiens høje luftlag med projektet VISE. Droner, 5G-netværk og teknologiservice er hovedtemaerne for de første delprojekter, som netop er blevet godkendt.

VISE står for VelfærdsInnovation for Sundt Erhvervsfremme, og projektet vil bestå af fem innovationspartnerskaber, der skal styrke danske virksomheders konkurrencekraft inden for sundheds- og velfærdsteknologi.

- Kommuner og sygehuse er blevet bedre til at beskrive deres behov for teknologiske løsninger, og det er tydeligt, at de efterspørger produkter, som skaber større effektivitet og bedre livskvalitet for borgerne, fortæller Søren Parmar-Sielemann, projektleder for VISE hos Welfare Tech.

De to første partnerskaber i projektet VISE er netop sat i søen. FiberLAN A/S vil etablere et velfærdsteknologisk servicecenter, i første omgang henvendt til kommunerne. Og Lorenz Technology vil videreudvikle deres intelligente dronesoftware til at støtte de først ankomne på et skadessted. Desuden skal dronen kunne dele information i realtid til personel på vej og andre relevante aktører.

Hjælpen samles i ét servicecenter

FiberLAN vil sammen med en række partnere udvikle et serviceprodukt, som både kan installere, servicere og supportere samtlige af kommunens velfærdsteknologier, forklarer projektleder Søren Parmar-Sielemann og uddyber:

- Formålet med FiberLANs servicecenter er at lette kommunernes arbejdsgange ved, at der kun er ét sted, medarbejderen i kommunen skal henvende sig, når der er behov for enten installation, service eller support af velfærdsteknologier. Servicecentret vil bl.a. kunne supportere elektroniske aftalesystemer, hardware som computere og elektroniske hjælpemidler og diverse monitoreringssystemer, forklarer Søren Parmar-Sielemann.

Samme type servicecenter-løsning vil også kunne tilbydes regionale aktører.

FiberLAN vil indgå i et OPI-samarbejde (offentligt-privat innovationssamarbejde) med Svendborg Kommune, Fåborg/Midtfyns Kommune, AlertoCare Technologies, Public Intelligence og Odense Universitetshospital.

Intelligent drone som first responder

Lorenz Technology vil i projektet teste, om 5G-netværket kan optimere den måde, man i dag sender video og data i realtid fra en drone. Dronen skal assistere beredskabet som de første øjne på et ulykkessted. Dronen skal kunne sendes afsted fra indsatslederens bil, som er på vej til ulykkesstedet. Men dronen skal fjernstyres fra et eksternt center hos det danske redningsberedskab af trænede dronepiloter, der også styrer kameraet. Dermed skal indsatslederen og det yderligere mandskab kun fokusere på skadestedet, og det vil også være muligt at dele information i realtid til f.eks. politiet eller Miljøstyrelsen.

4G-netværket, som vi kender det i dag, begrænser mængden og stabiliteten af data fra en drone, og den udfordring håber Lorenz at løse ved at bruge 5G-netværk i stedet. Desuden kan en drones GPS-position svinge med op til 10 meter, og derfor vil Lorenz Technology teste om 5G-netværket kan bruges som en anden type GPS med bedre præcision.

- Testen af 5G er det centrale i dette delprojekt. Resultaterne kan blive essentielle, fordi de kan bane vej for anvendelse af 5G i hele dronebranchen, forklarer projektleder Søren Parmar-Sieleman.

Syddansk Sundhedsinnovation, Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital og Energistyrelsen er sammen med Lorenz Technology partnere i projektet, der har arbejdstitlen FRED - First Responder Emergency Drone.

Bliv en del af projektet

Projektet VISE er oprettet, fordi der er behov for vidensbaseret innovation, hvis virksomhedernes konkurrencekraft skal øges.

Projektet er stadig åbent for virksomheder, vidensinstitutioner eller offentlige parter, der vil indgå i innovationspartnerskaber inden for et af de tre tematiske spor på sundhed- og velfærdsområdet:

Næste ansøgningsfrist er 28. oktober 2019.

Læs mere om VISE - VelfærdsInnovation for Sundt Erhvervsfremme.