Robotterne flytter ind på hospitalerne

Selv om der endnu ikke findes en fuldautomatisk operationsrobot, så er de første hospitalsrobotter allerede flyttet ind på de danske sygehuse. Her aflaster de kirurger under operationer, assisterer ved genoptræning og transporterer udstyr. Og nye robotter kommer til! På Syddansk Universitet, der er internationalt anerkendt for sin robotforskning, er forskerne i fuld gang med at udvikle nye robotter og droner til sundhedsvæsenet.

En af dem er robotforsker Thiusius Rajeeth Savarimuthu, der sammen med læger fra OUH Odense Universitetshospital og kollegaer fra universitetet udvikler diagnosticerings- og kirurgirobotter.

- Min vision er, at vi en dag kan gennemføre fuldautomatiske operationer, hvor kirurgen har planlagt, hvad der skal ske, men robotten udfører det, siger han.

Der er endnu kun begrænset forskningsbaseret litteratur om fordele og ulemper ved at benytte robotter til operationer, men Thiusius Rajeeth Savarimuthu peger på, at robotters indgreb er mere skånsomme. Flere patienter kan derfor tilbydes operation, færre får komplikationer og indlæggelsestiden forkortes. Derimod er selve overlevelsesraten nogenlunde den samme, som når kirurgen udfører operationen, fortæller forskeren.

- Der findes super dygtige kirurger, men fordelen ved at benytte en robot er ensartetheden. Robotten arbejder stabilt og er upåvirket af skilsmisse, dårlig nattesøvn og andet, som kan forstyrre. Den sikrer god kvalitet hver gang, siger Thiusius Rajeeth Savarimuthu.

En anden væsentlig fordel ved den fuldautomatiske robot er ifølge Thiusius Rajeeth Savarimuthu at flere patienter kan få glæde af lægernes ekspertise.

- Det er jo fortsat lægerne, der skal undersøge patienten og anbefale en behandling. Det er også dem, som skal forberede operationen helt ned i detaljen, så robotten kan programmeres præcist efter deres anvisninger, siger Thiusius Rajeeth Savarimuthu.

Robotforsker Thiusius Rajeeth Savarimuthu er blevet interviewet af NY VIDEN, Syddansk Universitet.

Læs hele interviewet i NY VIDEN, august 2019

Status for brugen af robotter og droner i sundhedsvæsen – i Danmark og globalt?

Vi du vide mere om robotter, droner og AI (kunstig intelligens) i sundhedsvæsenet, og hvad status er på udviklingen i dag? Så har du muligheden for at møde førende forskere, virksomheder og brancheeksperter inden for området på årets WHNN-konference, den 19. til 21. november 2019 i Odense.

Syddansk Universitet, Syddansk Sundhedsinnovation, OUH Odense Universitetshospital og Odense Kommune er den 20. november arrangør for et spor, der sætter særlig fokus på teknologiernes muligheder, tendenser og udfordringer. Sporet giver indblik i perspektiverne for brug af robotter, droner og AI, og hvordan de kan benyttes til at tilbyde bedre sundhedsydelser nu og i fremtiden.

Det er onsdag den 20. november på WHINN 2019 i Odense.

Se program

Tilmeld dig inden den 1. september 2019 og få early-bird priser: 2-dagsbillet koster 995,- kr. (normalpris 1.195,- kr.) og en 1-dagsbillet koster 595,- kr. (normalpris 795,- kr.)

Tilmeld dig her

Læs mere om WHINN og se det fulde program

Welfare Tech er partner i WHINN - Week of Health and INNovation.

Syddansk Universitet, Syddansk Sundhedsinnovation (v/Region Syddanmark), OUH Odense Universitetshospital og Odense Kommune er medlemmer af Welfare Tech.

Billede: Pexels.com