Adeccon ja Lasten ja nuorten säätiön yhteistyö jatkuu monella tapaa rahalahjoituksen myöntämisen jälkeenkin

Adecco Groupin Win4Youth-yhteiskuntavastuuohjelma on antanut lapsille ja nuorille paremman alun elämään urheilun voimalla jo vuodesta 2010. Win4Youth-ohjelma kannustaa Adecco Groupin kollegoita, työntekijöitä ja asiakkaita urheilemaan yli 60 maassa. Kaikkien urheiltujen kilometrien ja tuntien perusteella Adecco Group tekee mittavan lahjoituksen lasten ja nuorten hyvinvointia edistävälle säätiölle. Tänä vuonna yhteistyökumppanina on Plan International ja yksi viime vuoden tukisäätiöistä oli suomalainen Lasten ja nuorten säätiö.

Suomessa Adecco Finland pääsi ojentamaan 83 333 dollarin shekin Lasten ja nuorten säätiölle Hartwall Arenalla järjestetyssä asiakastilaisuudessa 8. maaliskuuta. Shekin ottivat vastaan Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Olli Alanen ja kehittämispäällikkö Anna Jussilainen.

”Shekki tuo meille valtavat mahdollisuudet toteuttaa tätä työtä. Etsimme varsinkin nuorten elämäntaitoja vahvistaviin Glow-hankkeisiin koko ajan rahoitusta, joten tämä shekki mahdollistaa sen, että tänäkin vuonna toimintamme onnistuu”, sanoo Jussilainen.

Lasten ja nuorten säätiössä on jo mietitty käyttöä lahjoitukselle.

”Lahjoitus menee konkreettisiin kohteisiin. Esimerkiksi Glow-ohjelmassamme alkaa jatkuvasti uusia projekteja. Meillä on projekteja niin lastenkodeissa, maahanmuuttajanuorten ja kantasuomalaisten yhteyttä lisääviä projekteja kuin myös erolasten tunteiden käsittelyä edesauttavaa toimintaa.”

Kaikki Glow-toiminnan projektit toteutetaan luovan toiminnan ja taidelähtöisen työskentelyn kautta. Lasten ja nuorten säätiöllä on hyvin erilaisia ryhmiä, joissa työskennellään ja vahvistetaan nuorten syviä elämäntaitoja, kuten itsetuntoa, rohkeutta ja sosiaalisia taitoja. Ne ovat perusta kaikelle elämässä pärjäämiselle.

”Esimerkiksi maahanmuuttajanuorten ja kantasuomalaisten yhteyttä lisätään sirkustoiminnalla, koska nuoret tykkäävät siitä todella paljon. Sirkuksessa nuorilla on mahdollisuus tehdä kaikkea jongleerauksesta pariakrobatiaan ja tulityöskentelyyn. Sirkustoiminnan ohella nuoret tutustuvat toisiinsa ja he huomaavatkin pian, että olemme yhdessä kiinnostuneita tästä ja samalla viivalla.”

”Ennakkoluulot syntyvät yleensä jotakin vierasta kohtaan, mutta kun tutustutaan paremmin ja tehdään yhdessä, niin huomataan, että nämähän ovat ihan samanlaisia kuin mekin ja hyviä tyyppejä. Toiminnasta saattaa löytyä myös kaverisuhteita, jotka jatkuvat vielä tämän jälkeenkin.”

Yhteistyö jatkuu monella tapaa

Vaikka shekki on jo luovutettu, jatkuu Lasten ja nuorten säätiön sekä Adeccon yhteistyö.

”Nuoret ovat meidän yhteinen kohderyhmämme. Adeccon yhteiskuntavastuuohjelmissa etsitään keinoja löytää nuorille töitä ja yhteistyössä säätiön kanssa voimme valmentaa nuoria työnhaussa ja auttaa heitä löytämään oma urapolkunsa”, sanoo Adecco Finlandin yhteiskuntavastuuohjelmista vastaava Communications & Brand Manager Liisa Laitinen.

Adecco on toukokuussa mukana Lasten ja nuorten säätiön kanssa Espoossa järjestettävässä Unelmafoorumissa. Tapahtumassa autetaan nuoria löytämään vahvuutensa työnhaussa ja työstämään oma tarinansa CV-muotoon.

Adeccolla järjestetään keväällä myös maailmanlaajuinen Päivä töissä -tapahtuma, jolloin Adeccon toimistoille kutsutaan nuoria tutustumaan työpäivään. Adeccolaiset käyvät tuona päivänä kertomassa myös VALMA-luokille työnhakuun liittyvistä asioista. VALMA-luokat ovat ammatillisissa oppilaitoksissa olevia ryhmiä, joihin otetaan sellaisia nuoria ja aikuisia, joilla ei ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa. Luokilla järjestetään Lasten ja nuorten säätiön toimesta koko lukuvuoden kestävää monialaista toimintaa. Toiminta rakentuu taidetyöpajoista, elämäntaitoihin liittyvästä coachauksesta ja yritysyhteistyöstä. Taidetyöpajoissa nuoret tekevät esimerkiksi lyhytelokuvaa, musiikkidraamaa tai sirkusta.

Suurimmalla osalla VALMA-luokan nuorista työelämään siirtyminen ei välttämättä ole kovin helppoa. Matkan varrella voi olla paljon epäonnistumisia.

Myös Adeccon kollegat ovat tärkeässä roolissa auttamassa nuoria.

”Kollegamme ovat kysyneet, mitä he voivat tehdä auttaakseen nuoria vielä tämän rahalahjoituksen lisäksi. Voimme lahjoittaa heille omaa työaikaamme antamalla konkreettista apua työnhaussa, sparraamalla ja kertomalla omista urapoluistamme. Työelämä ei ole suoraviivaista ja helppoa etenemistä työpaikasta toiseen. Väliin mahtuu monta mutkaa, onnistumista ja epäonnistumista. Kaikki kokemukset vievät kuitenkin eteenpäin”, sanoo Laitinen.

Ensi syksynä tarkoituksena on lisäksi jatkaa yhteistyötä erityisesti Lasten ja nuorten säätiön Next-toimintaan. Siinä nuoret saavat tukea opintoihin ja työelämään siirtymiseen muun muassa tuetun työharjoittelun ja mentoroinnin kautta.

• nuoret
  • win4youth
  • lasten ja nuorten säätiö