Energiatehokkuutta sairaaloihin sisäolosuhteista tinkimättä

Energiatehokkuutta sairaaloihin sisäolosuhteista tinkimättä

Sairaalarakennuksessa on valtava energiansäästöpotentiaali. Esimerkiksi suuria sisäisiä lämpökuormia voitaisiin hyödyntää huomattavasti nykyistä paremmin. Energiansäästön on kuitenkin tapahduttava olosuhteista tinkimättä. Erityisesti sairaalakiinteistöissä korostuu olosuhteiden ja terveellisen sisäilman merkitys.

- Puolueettoman asiantuntijan osaamista hyödyntämällä on mahdollista päästä parhaaseen lopputulokseen. Kun asiantuntija otetaan hankkeeseen mukaan jo suunnitteluvaiheessa, voidaan tehdä vertailuja ja simulointeja talotekniikkahankintojen tueksi, toteaa Are Oy:n hankepäällikkö Timo Nurisalo.

Sensus vastaa haasteeseen

Are Oy:n Sensus-talotekniikkajärjestelmä on osoittanut toimivuutensa rakennuksissa, joissa vaaditaan hyviä sisäilmaolosuhteita. Sensus on matalaenergiajärjestelmä, joka yhdistää lämmityksen, jäähdytyksen ja ilmanvaihdon huipputehokkaasti. Järjestelmän sydän on matalaenergiakeskus, joka hallitsee kaikkia rakennuksen energiavirtoja keskitetysti ja hyödyntää auringosta, ihmisistä ja laitteista muodostuvan ilmaisenergian. Tehokkaasti ilmaisenergiaa kierrättävä Sensus alentaa rakennuksen lämmitys- ja jäähdytysenergian sekä kiinteistösähkön kulutusta huomattavasti.

Mallinnus todistaa energiatehokkuuden

Ramboll Finland Oy on tehnyt Arelle konsultointipalveluna energiatehokkuusmallinnuksia Sensus-järjestelmän toimintaan liittyen. -Usealle kohteelle tekemiemme simulointien perusteella Sensuksella saavutettavat säästöt tyypilliseen perusratkaisuun verrattuna ovat olleet lämmitysenergian osalta 15-30 prosenttia ja jäähdytysenergian osalta 30-40 prosenttia. Esimerkiksi yksityissairaalahankkeen tarkasteluissa saavutettiin lämmityksessä 15 prosentin ja jäähdytyksessä peräti 39 prosentin säästö. Tässä puhutaan merkittävistä suuruusluokista, toteaa energiasuunnitteluyksikön johtava asiantuntija Santeri Sirén.

Ainutlaatuiset sisäolosuhteet

Sairaalakiinteistöissä sisäolosuhteiden tulee olla miellyttävät sekä potilaiden että henkilökunnan kannalta. Kaikki käyttäjät arvostavat vedotonta ja äänetöntä jäähdytystä kesäkuumalla, mutta Sensuksen avulla lämpötilaa on mahdollista hallita jopa vuodepaikkakohtaisesti. Kattoihin sijoitetut paneelit vapauttavat lämpöä ja jäähdytystä kohdennetusti  ja mahdollistavat näin yksilölliset sisäolosuhteet sairaalan potilaille.

Paneelit reagoivat nopeasti lämmityksen tai jäähdytyksen tarpeeseen, joten lämpötilaa voidaan säädellä tarkasti, riippumatta rakennuksen sisäisistä tai ulkoisista lämpökuormista. Helposti puhtaana pidettävät paneelit eivät kerää pölyä ja vastaavat näin erinomaisesti sairaalan hygieniavaatimuksiin.

Timo Nurisalo, Are Oy, hankepäällikkö
timo.nurisalo@are.fi, puh: 040 300 5054