Blogikirjoitus -

Blogi: Missä onni asuu?

Viime aikoina olen miettinyt todella paljon sitä, missä onni asuu? Enkä tarkoita nyt henkilöä nimeltä Onni, vaan enemmänkin sitä tunnetta. Onni ja onnellisuus. Kuinka hyvälle nämä sanat korvissa kuulostavat ja suussa maistuvat. - Niin pehmeälle ja makoisalle!

Meillä jokaisellahan on jonkinlainen kuva tai haave siitä, minkälaisessa kodissa olisimme onnellisia. Tuota onnea ja unelmaa tavoittelemme joko rakentamalla itse haaveidemme talon, vuokraamalla sen tai hankkimalla asumisoikeusasunnon. Mutta missä se onni sitten on? Onko sitä edes mahdollista saavuttaa?

Muutamia vuosia sitten kuulin sanonnan, että kun ”köyhyys astuu ovesta sisään lentää rakkaus ikkunasta ulos”. Lentääkö siis onni ikkunasta, kun asuminen on siihen unelmaan nähden perheelle tai nuorelle parille liian kallista tai saavuttamatonta? Onko sitä onnea edes mahdollisuus saada tai saavuttaa?

Useinkaan ei nuorilla perheenperustajilla ole mahdollisuutta hankkia sitä kallista sisustuslehtien maalaamaa trendiasuntoa. Säästöjä ei ole kertynyt tarvittavaan 30% omarahoitusosuuteen tai lisävakuuksiin. Mistä silloin sen onnen voisi saada?

Asuisiko se onni asumisoikeusasunnossa? Asumisoikeusmaksu on ainakin realistinen saavutettava, halvimmillaan jopa alle 10 000 euroa. Sopimuskin käy lainan vakuutena, ei tarvitse käydä hankalia vakuusneuvotteluja sukulaisten kanssa ja näin vaarantaa suhteita sukulaisiin nähden. Ehkäpä onni olisi saavutettavissa ja pidettävissä?

Asumisoikeuskotikin voidaan perustaa sopivan kokoiseen ja sopivalla sijainnilla sijaitsevaan asuntoon. Pieni pankkilaina on nykyisessä korkomarkkinassa vielä mahdollista maksaa ja pääoma siihen suurempaan unelmaan säästyy kuin itsestään.

Siis asuuko onni asumisoikeusasunnossa?

Kirsi Härmä
asiakkuuspäällikkö