Blogi: Asumaan pitää päästä nykyistä nopeammin

Asumisoikeusasumisella on omat ainutlaatuiset etunsa, kun asunnonhankkijat miettivät, minkä asumismuodon valitsevat. Asumisoikeusasuntoon pääsee kiinni selvästi pienemmällä investoinnilla ja kevyemmällä henkilökohtaisella asuntolainataakalla kuin kovan rahan asuntoon. Alkuperäinen asumisoikeusmaksuhan on 15 prosenttia asunnon rakentamiskustannuksista.

Asumismuoto on myös erittäin turvallinen. Asumisoikeus on elinikäinen ja sen voi jättää myös perinnöksi. Tarvittaessa asunnosta luopuminen on helppoa, koska asumisoikeusyhtiö lunastaa asumisoikeuden takaisin ja myy asumisoikeuden eteenpäin. Asuntoa ei tarvitse myydä itse. Asukas saa aina asumisoikeusmaksunsa takaisin rakennuskustannusindeksillä tarkistettuna.

On vain kovin vaikeaa ymmärtää miksi tässä asumismuodossa mieleisen kodin saamista pitää odottaa niin kauan. Asuntojen haku- ja asukasvalintaprosessit kaipaavat siis ripeää uudistamista. Ei ole nykypäivää, että asunnon tarjouskierroksissa menee viikkoja ja pienissä kunnissa kesäloma aikaan jopa yli kuukauden, ja koko tämän ajan asukas odottaa päätöstä ja muuttoa uuteen kotiin. Asukkaan tarve voi olla joskus hyvinkin akuutti, esimerkiksi erotilanteissa, jolloin mieleiseen asuntoon pääseminen tuntuu liian vaikealta ja pitkäkestoiselta. Jonotusjärjestelmää tulisi yksinkertaistaa, jolloin asunnon saaminekin nopeutuisi.

Asumisoikeusasunnon hakemiseen tarvitaan järjestysnumero, joka haetaan kunnalta. Numeron saatuaan hakijat hakevat asuntoa omistajayhteisöiltä. Asuntoa tarjotaan pienimmän numeron omaaville ensin ja kahden viikon odottelun jälkeen seuraaville jne. Järjestelmä tehostuisi ja nopeutuisi, jos yleisestä asumisoikeusnumerosta luovuttaisiin ja asunto haettaisiin suoraan asumisoikeusyhteisöltä.

Asumisoikeusasukkaan tulee täyttää tietyt kriteerit, mutta myös asumisoikeusyhteisö voisi tarkistaa niiden täyttymisen, niinhän tehdään jo nyt ennen kuin valinta lähetetään kunnalle hyväksyttäväksi. Kuinka nopeasti hyväksyntä saadaan, vaihtelee sitten kunnittain. Kun kunnille jäisi vain jälkiseuranta esimerkiksi pistokokein, viranomaisten voimavaroja vapautuisi myös kunnissa ja hakijoiden näkökulmasta järjestelmä nopeutuisi.

Tyhjillään olevat asunnot tulee saada nykyistä nopeammin siihen käyttöön, mihin ne on tarkoitettu, ihmisten kodeiksi.

Kirsi Härmä
asiakkuuspäällikkö