Blogi: Uutta Suomessa, AVAIN Asumisoikeusrahoitus

Olemme viime vuosina törmänneet tilanteisiin, joissa asiakkaamme on joutunut selvittämään pankkivirkailijalleen asumisoikeussopimusta ja ylipäänsä koko asumisoikeusjärjestelmää. Pankkivirkailijoilla ei ole aina ollut selkeää käsitystä, miten n. 15 % asumisoikeusmaksu palautuu asukkaalle asumisen päätyttyä, tai että siihen lasketaan päälle vielä rakennuskustannusindeksi.

Valveutuneilta pankeilta ja niiden virkailijoilta asiakkaamme ovat toki saaneet asiallista palvelua ja rahoituksen jopa ilman omarahoitusosuutta. Toisessa pankissa tai jopa saman pankin toisessa konttorissa rahoitus taas on saattanut tyssätä puhtaasti virkailijan epävarmuuteen. Vaikka asumisoikeusasuntoja on Suomessa ollut vuodesta 1990 asti, on yllättävää, kuinka huonosti asumismalli tunnetaan pankeissa.

Myös ajanvaraus lainaneuvotteluun on ollut toisinaan tiukassa – koko asunnonhakujono voi seisahtua, kun asumisoikeusasuntojen hakijat tarjouksen saatuaan koittavat kiireesti sopia pankkiaikaa virkailijalleen. Ajanvaraus ja palveluprosessien jäykkyys näyttävät juurtuneen suomalaisten pankkien rakenteisiin todella syvälle, ainakin mitä asuntojen rahoittamiseen tulee.

Pankit kyllä rahoittavat sohvia, etelänmatkoja ja jopa käytettyjä autoja huolellisesti kaupallistetuilla rahoitustuotteillaan, mutta odotapas kun haet lainaa asuntoon. Tai vieläpä asumisoikeusasuntoon. Lainan hakeminen voi olla vielä helppoa, mutta lainapäätöksen saaminen ja sopimuksen tekeminen ei enää olekaan yhtä helppoa ja vaivatonta. Käytetyllä Mersulla kyllä pääset ajamaan samalla reissulla autokaupan pihalta kotiin, vaikka autokauppaan piti mennä vain katselemaan. Asuntokaupasta ei lähdetäkään kotiin uuden kodin avaimet taskussa, vaikka asumisoikeusasunnon asumisoikeusmaksu olisi huomattavasti vähemmän kuin käytetyn Mersun käteishinta. Onhan asumisoikeusasunnossa asuminen selkeästi sijoitus, kun sitä vertaa vaikkapa käytettyyn autoon.

Ajattelimme, että näin sen ei pidä mennä. Olemme juuri julkistaneet yhteistyökumppanimme kanssa uuden rahoitusratkaisun, AVAIN Asumisoikeusrahoituksen. Santander tarjoaa sataprosenttisen, vakuudellisen rahoituksen asumisoikeusmaksuun AVAIN Asumisoikeus Oy:n asuntoihin. Lainaa voi hakea verkosta juuri silloin kun sattuu sopimaan ja päätöksen saa jopa samana päivänä. Ja kaikki tarvittavat paperit tehdään samalla kertaa asumisoikeussopimuksen kanssa, joten sopimuksia tai laskuja ei tarvitse enää toimitella kaupanteon jälkeen pankille ja takaisin. Rahoitus hoidetaan kerralla kuntoon.

Rahoitussopimus tehdään asukkaan ja Santanderin välillä, eli me emme AVAIN Asumisoikeudessa ole rahoituksen sopimusosapuolia. Me neuvottelimme asian asiakkaidemme puolesta, koska meille on tärkeää tehdä muutto turvalliseksi, nopeaksi ja joustavaksi. Me hyödymme tästä siinä, että ratkomme asiakkaidemme jokapäiväisiä haasteita ja saamme siten tyytyväisempiä asukkaita.

AVAIN Asumisoikeusrahoitus on helppo, nopea ja joustava rahoitustapa, kun

• Et halua sitoa omaa rahaa asumisoikeusmaksuun, saat rahoituksen koko asumisoikeusmaksulle. Omaa rahaa tarvitset vain vakuuden maksamiseen (250 Euroa).
  • Haluat saada rahoituspäätöksen nopeasti. Voit tehdä asunnon ostopäätöksen heti ja halutessasi kilpailuttaa pankkisi rauhassa myöhemmin. Lainan voi lyhentää kuluitta pois milloin tahansa laina-aikana.
  • Haluat tietää mitä rahoitus maksaa nyt, mutta myös vuoden tai viiden vuoden päästä. Korko on kiinteä ja laina-aika jopa seitsemän vuotta. Kuukausierät pysyvät, vaikka markkinakorot nousisivatkin.
  • Pidät siitä, että asiat hoidetaan kerralla kuntoon. Sinun ei tarvitse varata aikoja pankkiin tai toimittaa sopimuksia enää kaupanteon jälkeen pantattavaksi. Me hoidamme paperityöt yhdessä Santanderin kanssa kerralla kuntoon.
  • Haluat kerryttää myös omaa varallisuuttasi, etkä maksaa pelkästään vuokraa toiselle. Etenkin pääkaupunkiseudulla asumisoikeusasunnon asumiskustannukset rahoituskuluineen ovat usein samalla tasolla vastaavan vapaarahoitteisen vuokra-asunnon kanssa. Asumisoikeusasunnossa maksat osan itsellesi, vuokra-asunnossa itselle ei jää mitään.

Näinhän sen olisi pitänyt aina mennä!

Elias Kiviranta

myynti- ja markkinointijohtaja, AVAIN Yhtiöt