Start up -tarina: Jonnalle Into on moottori

Teksti: Kirsi Kuusisto, kuva: StudioStreet

Omasta kokemuksesta liikkeelle lähteneen Jonna Leppäharjun (27) liikeidea auttaa monia lapsiperheitä. Nyt puolitoistavuotiaan Elmeri-vauvan yliaktiivisuus ja itkuisuus ihmetyttivät. Kun kolmen kuukauden jälkeen diagnosoitu maitoallergisuus saatiin hallintaan, riitti äidillä edelleen huolta vauvan vähäisistä unenlahjoista.

– Ratkaisu uniongelmiin löytyy usein nukkumisjärjestelyjen tai vuorokausirytmin muutoksista. Lapselle rutiinit luovat turvaa ja ennustettavuutta, kertoo Jonna Leppäharju.

Jonna Leppäharju pätevöityi amerikkalaisen Kim Westin noin puolentoista vuoden online-koulutuksen jälkeen unikonsultiksi viime vuoden toukokuussa. Jonnan yritys Unenlahja tarjoaa räätälöityjä unisuunnitelmia ja valmennusta sekä vauvahierontaa. Yrittäjänä hän on kevytyrittäjä eli laskuttaa toimeksiannoista laskutusyrityksen kautta.

Inton Liikeideat lentoon –valmennuksesta hän kuuli siihen aikaisemmin osallistuneelta veljensä kihlatulta. Liiketoimintasuunnitelman Jonna oli jo tehnyt, mutta apua tuli muun muassa oikean kohderyhmän löytymiseen.

– Pääsin mukaan myös yrityskokeiluun. Sain kehittää yritystäni Rytmikorjaamolla ja osallistuin henkilökohtaiseen sparraukseen. Osallistun mielelläni tilaisuuksiin kuten Business Breakfast ja Start Up Time. Intossa on aitoa välittämistä ja sydämellisyyttä, se on ylläpitävä voima ja moottori. Yhteistyö jatkuu edelleen, toteaa Jonna antaen varsinkin Eeva Jussilan työlle vilpittömän kiitoksen.

Viiden vuoden kuluttua Jonna näkee itsensä mahdollisesti täyspäiväisenä yrittäjänä, jonka kontaktit ja oma tietämys ovat kasvaneet.

– Toivottavasti olen myös saanut levitettyä unen ilosanomaa monelle ja päässyt kouluttamaan lasten parissa työskenteleviä.

Alkavaa yrittäjää Jonna opastaisi seuraavilla vinkeillä: ”Käytä hyväksesi jokainen kohtaaminen ja ympyröi itsesi inspiroivilla ihmisillä. Muista kuitenkin asettaa omalle tekemiselle rajat, muuten hukut paljouteen.”

• kasvu
  • liiketoiminta