Nu släpps biljetterna till årets firandet av lakrits

”29-30 oktober är det återigen dags att ha fest för lakritsen, att lyfta den från vardag till fest”, säger festivalarrangören Tuija Räsänen. Förra året gästades festivalen i Helsingfors av 3200 besökare, vilket var en fördubbling från föregående år. Årets festival spås sätta nya rekord. Idag släpps biljetterna.

Finlands årliga firande av lakrits och salmiak, Lakrits- & Salmiakfestivalen, äger återigen rum på Wanha Satama, på Skatudden, i Helsingfors 29-30 oktober. Det blir festivalens tredje år och även i år är Fazer huvudsponsor.

”Någraav nyheterna är lakritsprovning med öl och street food med lakrits”, säger lakritsexperten och festivalarrangören Tuija Räsänen. Sedan 2009 arrangerar hon ävenen årlig festival i Stockholm. Den har med åren växt till att bli världens största lakritsfest och besöktes 2016 av 11 000 personer.

Målet med båda festivalerna är att förmedla lakritsglädje, gemenskap och kunskap. Festivalerna inspirerar till nya sätt att använda lakrits. Redan nu är intresset stort från både media och utställare inför höstens festival i Helsingfors.

”För festivalbesökarna finns många aktiviteter förutom att provsmaka nyheter och klassiska lakritsprodukter. Några exempel är konstworkshop, utställning, provningar, tävlingar och scenframträdanden, berättar Tuija Räsänen.

Biljetterna till Lakrits- & Salmiakfestivalen släpps 11 augusti. Samtidigt som festivalen äger rum 29-30 oktober arrangeras parallellmässan Köpa hus utomlands under samma tak.

Biljettlänk för festivalbesökare: www.lyyti.in/lakritsijasalmiakkifestivaalit2016
Biljettlänk för press/blogg: www.lyyti.in/lehdisto2016

• lakrits- & salmiakfestivalen
  • lakrits
  • salmiak

Lakritsi- ja salmiakkifestivaalit

Tukholmassa ja Helsingissä vuosittain järjestettävien Lakritsifestivaalien tavoitteena on levittää lakritsin ilosanomaa, luoda yhteisöllisyyttä ja jakaa tietoa.

Liitetyt tapahtumat