Osa-aikayrittäjyys on kasvussa

Yhä useampi suomalainen toimii palkkatyön ohella sivutoimisena yrittäjänä.

Työn tekemisen kulttuuri on ollut Suomessa jo pitkään murroksessa. Harva on enää töissä kahdeksasta neljään viitenä päivänä viikossa. Yhä useampi palkkatyöläinen toimii päätyön ohella yrittäjänä.

Osa-aikaiseksi yrittäjäksi kutsutaan yrittäjää, joka ansaitsee elantonsa pääasiassa muuten kuin yritystoiminnalla. Yleensä sivutoiminen yrittäjä on palkansaaja tai työmarkkinoiden ulkopuolella oleva henkilö, eli opiskelija tai eläkeläinen.

Usein sivutoiminen yrittäjyys on tietoinen valinta: halutaan hankkia lisäansiota, toteuttaa itseään ja kehittää omaa osaamistaan.

– Aikaisemmin oltiin selkeämmin joko yrittäjiä tai sitten palkkatyössä. Nyt näiden kahden välinen raja-aita on häipymässä. Suomessa tulee olemaan jatkossa enemmän ja enemmän ihmisiä, jotka ovat sekä palkkatyössä että pyörittävät yritystä, sanoo lainopillinen asiamies Atte Rytkönen Suomen Yrittäjistä.

Työmarkkinoiden murros on yksi isoimmista sivutoimista yrittäjyyttä lisäävistä syistä. Moni työ on yhä projektiluontoisempaa ja yritykset joutuvat hakemaan muita tapoja työn tekemiselle.

– Yritykset myös ulkoistavat yhä enemmän toimintoja. Osittain kyse on kustannussäästöistä, mutta esimerkiksi työn projektiluontoisuuden takia työ voi usein olla tarkoituksenmukaisempaa teettää joillain muulla tavalla kuin vakituisessa työsuhteessa, jos ei ole varmuutta siitä, jatkuuko työ tulevaisuudessa.

Pk-yritykset työllistävät eniten

* Suomessa toimii 280 000 yritystä.
* Yrityksistä 93,4 prosenttia on alle 10 henkilöä työllistäviä mikroyrityksiä.
* Yritykset työllistävät 1,4 miljoonaa ihmistä.
* Pk-yritykset työllistävät eniten.
* Yli 250 hengen suuryritykset palkkasivat 7 000 henkilöä ja Pk-yritykset yli 100 000 henkilöä vuosina 2001–2012.

• yrittäjä