Tutkimus: UHD pitää televisiokatselijan otteessaan tiukemmin kuin ennen

Tutkimus: UHD pitää televisiokatselijan otteessaan tiukemmin kuin ennen

Espoo 7. joulukuuta 2015 - Samsung toteutti Mindlab Internationalin kanssa psykologisen tutkimuksen, joka osoitti, että UHD tv tarjoaa merkittävästi (38 %) uppouttavamman kokemuksen perinteiseen HD-kuvaan verrattuna.

Neuropsykologinen tutkimus ”Screen sensation: The Ultra HD Effect” tutki psykologisia vaikutuksia ja eroja Full HD:n ja UHD tv:n katselun välillä. Full HD (1080 p -teräväpiirtotarkkuus) sisältää viisinkertaisen määrän kuvainformaatiota tavalliseen SD-kuvaan (standard definition) verrattuna, kun taas UHD (Ultra High Definition) sisältää peräti nelinkertaisen määrän kuvainformaatiota Full HD -kuvaan verrattuna.

– Tutkimuksemme osoittaa, että Ultra High Definition tarjoaa merkittävän kehitysaskeleen aiempaan tekniikkaan verrattuna. On hämmästyttävää, miten teknologinen kehitys voi auttaa lisäämään psykologisia vaikutuksia aivoissamme ja muuttaa tapojamme kokea tv-sisältöä ja -viihdettä, toteaa Mindlab Internationalin johtaja, neuropsykologi David Lewis.

Tutkimuksessa koehenkilöiden päähän kytkettiin elektrodit EEG-ärsykkeiden mittaamista varten ja EDA:ta (elektrodermaalista aktiivisuutta) mitattiin sykemittareiden avulla. Osallistujat katsoivat sisältöä Netflix-suoratoistopalvelusta ja kuvamateriaalia Euroopan liigan jalkapallo-ottelusta. Sisältöä katsottiin sekä HD:nä että UHD:nä.

Ylivoimainen UHD

Tulokset todistivat UHD-tv -katselukokemuksen ylivertaisuuden Full HD tv:hen verrattuna. Motivaation (psykologiassa käyttövoima tai halu) kasvu ja beta-aaltojen aktiivisuuden lisääntyminen osoittivat, että katsottava UHD-sisältö vaikutti koehenkilöiden aivoihin Full HD -sisältöä enemmän.

Tulokset osoittavat, että aivoissa tapahtuu enemmän visuaalista prosessointia UHD-sisältöä katsottaessa. Tämä tarkoittaa, että katsoja saa yksityiskohtaisemman vaikutelman siitä, mitä esimerkiksi jalkapallokentällä tapahtuu. Lisäksi tutkimukseen osallistuneet kertoivat UHD tv-katselukokemuksen olevan 62 prosenttia Full HD -kuvaa vaikuttavampi jalkapalloa katsottaessa.

– Urheiluspektaakkelit, tv-ohjelmat ja elokuvat halutaan kokea yhä suuremmilta ja kirkkaammilta ruuduilta. Samsung jatkaa tv-kehitystyön kärjessä, jotta se voi tarjota entistä vaikuttavampia televisionkatselukokemuksia. Biolabin tuore tutkimus on osoitus siitä, että tv-tekniikan, kuten uusien SUHD-televisioiden kehitystyö tuo mitattavaa arvoa katsojille, toteaa Samsungin AV-myyntipäällikkö Markus Nummisalo.

Testien aikana neljännes osallistujista kertoi olevansa keskittyneempiä ja tarkkaavaisempia katsoessaan Samsungin SUHD-televisiota. Katsojat kokivat myös olevansa herkempiä reagoimaan ruudulla tapahtuvaan ja eläytyvänsä enemmän hetkeen.

Lisää tutkimustuloksia

• Katsojat olivat 20 prosenttia kiinnostuneempia UHD-sisällöstä kuin Full HD -sisällöstä.
  • 29 prosenttia osallistujista tunsi enemmän vetoa SUHD-kuvamateriaaliin (verrattuna Full HD:hen) katsellessaan samaa sisältöä toista tai kolmatta kertaa.

Psykologiset testit suoritettiin Mindlab Internationalin laboratoriossa (Sussex Innovation Centre Brighton)26.–28. lokakuuta 2015. Testeihin osallistui 24 iältään 18-65-vuotiasta koehenkilöä (keskiarvoikä 36 vuotta). Puolet tutkimukseen osallistuneista oli miehiä ja naisia. Osallistujille maksettiin testiin

osallistumisesta.

Aiheet

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiroi maailmaa ja muovaa tulevaisuutta ideoilla ja teknologioilla, joiden avulla uudelleen määritämme ihmisten käsitykset televisioista, äänentoistolaitteista, älypuhelimista, tableteista, wearables-laitteista, kameroista, kodinkoneista, tulostimista, ammattinäytöistä, SSD-levyistä, muistikorteista, lääketieteellisistä laitteista, puolijohteista ja LED-tuotteista. Älykoti- ja Digital Health -ratkaisumme ovat osoitus siitä, että olemme myös johtava toimija esineiden internet -tuotealueella. Palveluksessamme on 319 000 työntekijää 84 maassa ja vuotuinen myyntimme on 172 miljardia euroa. Lisätietoja Samsungista osoitteessa: www.samsung.com/fi ja virallisessa blogissamme:http://news.samsung.com/global/