SAP tuo big datan logistiikkaan ja liikenteeseen

Mitä jos liikenteen tulevan volyymin voisi ennustaa tai voisimme ehkäistä onnettomuudet oikeilla varotoimilla? Tai mitä jos onnistuisimme välttämään liikenteen pullonkaulat älykkään tiedon ja logistiikan avulla? Ja voisivatko autot liikkua automaattisesti ilman kuljettaa nopeammin kuin osaamme odottaakaan? Big data on tärkeä apuväline, kun yksityisautoilun ja kaupallisen liikenteen jatkuva kasvu haastaa nykyisen liikenneinfrastruktuurin – seuraavassa jotain esimerkkejä:

Autoilun hallintakeskus

Tulevaisuuden autoilu, jonka suuri visio on älykkään liikenneinfrastruktuurin varassa automaattisesti kulkevat autot, tarvitsee luotettavan ja erittäin nopean tietotekniikka-alustan auton ja infrastruktuurin väliseen kommunikaatioon. Tämän päivän autot ovat varustettu lukuisilla laitteilla, sensoreilla ja kameroilla, jotka synnyttävät jatkuvasti suuren määrän dataa. Kertyvän tiedon reaaliaikainen prosessointi ja analysointi muodostavat ison haasteen. SAP HANA yhdistettynä paikkatietoon ja ennakoivaan analytiikkaan tunnistaa poikkeavuuksia ja virheitä ajoneuvossa tai liikenneverkossa. Se myös vähentää ajoneuvon seisonta-aikoja, auttaa kuljettajaa edistämään liikenneturvallisuutta reaaliaikaisen datan avulla ja ennustaa dynaamisesti liikennetiheyttä. Myös kuljetuskaluston ja logistiikan hallinnan ammattilaiset hyötyvät, sillä he voivat pienentää riskejä, kustannuksia ja päästöjä. SAP Automotive Control Center sisältää valmiit skenaariot edellä kuvatuista käyttötapauksista.

Pilottihanke Volkswagenin kanssa yhdistää autot, pysäköintialueet ja ravintolat

SAP ja Volkswagen ovat toteuttaneet pilottihankkeen Hannoverissa Saksassa, joka auttaa autonkuljettajia löytämään läheiset pysäköintialueet sekä ruokatarjoukset. Pilottihanke on syntynyt osapuolten usean vuoden yhteistyön ja investointien tuloksena, joiden tavoitteena on luoda yhteisiä standardeja ja toimintamalleja mobiileille pilvipohjaisille palveluille. Hankkeen lähtökohta oli löytää ratkaisu autoilijoiden pysäköintiongelmaan kaupungeissa.

Hanke laajenee jatkossa pelkästä pysäköintipalvelusta paikannukseen perustuvien palveluiden tarjoamiseen pikaruokaravintoloille. Järjestelemä tarjoaa pysäköivälle kuljettajalle paikkatietoon perustuvia ruokatarjouksia läheisistä ravintoloista.

Pilottijärjestelmä on rakennettu SAP HANA Cloud -pilvialustalle ja se yhdistää pysäköintialueen paikkatietoa ajoneuvon paikkaan ja reittiin. Pilotin tavoitteena on ollut integroida tietoa myös Hannoverin lentokentältä ja tuoda siten ratkaisuja lentokentän pysäköintihaasteisiin. Koko prosessi ja sen sisältämä data integroidaan SAP-pilvipalveluratkaisuilla ja tuodaan kuljettajalle älypuhelinsovelluksen avulla. Se auttaa kuljettajaa parhaan mahdollisen parkkipaikan löytämisessä, säästää aikaa ja polttoainetta sekä lisää kaupunkien elinvoimaisuutta.

Linkki: http://www.news-sap.com/sap-vw/

Älykästä satamalogistiikkaa Hampurissa

“Tavoitteena on nähdä kaikki sataman liikenne reaaliajassa”, sanoo Hampurin satamalaitoksen tietohallintojohtaja Sebastian Saxe. Hampuri on toiseksi vilkkain satama koko Pohjois-Euroopassa yhdessä Antwerpenin kanssa vuotuiselle konttimäärällä mitattuna. Vilkkain satama on Rotterdam, jonka läpi kulkee 12 miljoonaa konttia vuodessa. Hampurin sataman läpi kulkee 9 miljoonaan konttia, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2000. Hampurin sataman odotetaan kehittyvän edelleen merkittävästi tulevina vuosina ja on arvioitu, että satamassa käsitellään 25 miljoonaa konttia vuonna 2025. Suuri haaste satamalle tulee olemaan tilanpuute sekä kyky hallita hurjaa kasvuvauhtia.

Hampurin käynnistämän hankkeen nimi on “smartPORT logistics” ja se hyödyntää SAP HANA Cloud -pilvipalvelualustaa. Projektin alussa T-Systems ja SAP syöttivät kuljetusyrityksiltä ja paikoitusalueiden operaattoreilta saadun datan SAP:in muistivaraiseen tietokantaan. Sen avulla esimerkiksi kuorma-autojen kuljettajat saavat tiedot sataman pysäköintitilanteesta suoraan Samsungin tablet-tietokoneeseen. Odotusajat ovat lyhentyneet, kuljetusyritykset voivat tehdä tehokkaampaa reittisuunnittelua ja kuljettajien kommunikointi on helpompaa.

Lisähyötyjä: Erääseen kaupungin ja sataman yhdistävään siltaan on asennettu sensoreita, jotka mittaavat kuorma-autojen painon ja liikennetiheyden. Rakennustyömaalla älykkäät tunnisteet ilmoittavat ajoesteistä ja mittaavat hiilidioksidipäästöjä. Siltaan asennetun älykkään kytkimen sensorit ilmoittavat voiteluaineen tarpeesta. Samalla se aktivoi automaattisesti lämmityksen päälle kylmällä säällä estäen liukkaudesta johtuvat onnettomuudet.

Projektin seuraava askel on lisätä järjestelmän datalähteitä ja käyttäjiä. Tämä toteutetaan lisäämällä laivojen ja konttien paikkatiedot järjestelmään sekä ottamalla mukaan uusia kuljetus- ja huolintayrityksiä sekä konttioperaattoreita.

Linkki: smartPORT logistics

• Tietokone, Televiestintä, IT

• big data
  • sap cloud