Sobekcis maalasi kokonaisen ladon kattavan muraalin Saloon. Kuvat Murat Mutlu

Tavallinen lato muuttui Salon värikkääksi maamerkiksi – Sobekcis-duon muraali valmistui Turunväylälle

Varsinaissuomalaista peltomaisemaa värittää nyt poikkeuksellinen julkinen taideteos, kun Sobekcis-taiteilijakaksikon kokonaisen ladon kattavan muraali valmistui Inkereentielle osana Upeart Festival 2019 -tapahtumaa. Kaikilta sivuiltaan maalattu lato sai ylleen voimakkaita värejä, liikettä ja abstrakteja muotoja kantavan teoksen, joka valaistaan pysyvästi uusiutuvan energian sähköllä. Salon latomuraali haastaa sijainnillaan urbaanin julkisen taiteen perinteitä, jossa teoksia on totuttu näkemään keskellä kaupunkimaisemaa.

Identtiset serbialaiskaksoset Ivan ja Nikola Gajic, taiteilijanimeltään Sobekcis, tunnetaan maailmalla graffitivaikutteisista abstrakteista teoksistaan. Keskelle varsinaissuomalaista peltoa ja luontomaisemaa kaksikko päätyi haettuaan mukaan julkista taidetta esittelevään Upeart Festival 2019 -taidetapahtumaan. Hankkeen erikoinen luonne, valaistu latomuraali keskellä peltoa, vakuutti taiteilijat. Teoksessa yhdistyy luontevasti Upeartin maisemaan yhdistyvä visio, sekä taiteilijoiden ominainen tyyli.

Sijainniltaan Salon latomuraali on poikkeuksellinen, sillä isoja seinämaalauksia on perinteisesti totuttu näkemään keskellä kaupungin sykettä. Salon muraali herätti jo maalausvaiheessa keskustelua projektin erikoisen luonteen vuoksi. Nyt kun teos on valmis, se haastaa katsojansa yhä vahvemmin löytämään uusia näkökulmia taiteeseen.

“Meitä on jo parin vuoden ajan kiehtonut ajatus tehdä urbaani julkinen taideteos ympäristöön, joka poikkeaa totutusta. Salon kaupungin osallistuminen teoksen toteutukseen teki tämän mahdolliseksi ja sopiva rakennus löytyi lopulta nopeasti. Toivomme, että teoksesta tulee mielenkiintoa herättävä maamerkki, joka toivottaa ohikulkijat tervetulleeksi Saloon”, kertoo Upeart Festivalin taiteellinen johtaja Jorgos Fanaris.

Sobekcis-duon toteuttama muraali syntyi osoitteeseen Inkereentie 348 osana Upeart Festival 2019 -taidetapahtumaa. Teoksen toteutuksessa olivat mukana Upeart, Salon kaupunki, Cramo Finland, Nikkasen Konepaja Oy ja Inkereen kartano. Neljättä kertaa järjestettävä Upeart Festival 2019 tuo syksyn aikana julkisia taideteoksia useisiin kaupunkeihin ympäri Suomea.

Lisätiedot:
press (at) upeart com

Seuraa Upeart Festivalia:
Twitter:http://www.twitter.com/upeart
Nettisivu:http://www.upeart.com
Newsdesk:https://www.mynewsdesk.com/fi/upeart

Upeart Festival on Suomen suurin julkisen tilan taidetapahtuma. Neljättä kertaa järjestettävä kaupunkitaidefestivaali tuo vuonna 2019 toistakymmentä pysyvää julkisen taiteen teosta yhdeksään kaupunkiin. Huippuluokan taiteilijoita ja heidän teoksiaan poikkeuksellisen laajasti esittelevä Upeart-festivaali on jo ensimmäisinä vuosinaan vakiinnuttanut asemansa kansainvälisesti kiinnostavimpien kaupunkitaidetapahtumien joukossa. Festivaalin taustalla on julkisen taiteen kehittämishankkeita koordinoiva Upeart-taidekollektiivi yhteistyökumppaneineen.