En ny og etterlengtet årgang av Mas Louise

En ny og etterlengtet årgang av Mas Louise

I Rhône ble 2014 nettopp den årgangen man lengtet etter, ettersom begge de to foregående årene volummessig hadde vært langt under gjennomsnittet, og 2014 gav både godt volum og generøst fruktige viner. Våren kom sent, men var fantastisk, med nesten høysommerkvelder under blomstringen – viktig ikke minst for Grenache Noir, som er svært følsom akkurat i denne fasen. I månedsskiftet juni–juli slo været om, og sommeren ble uvanlig kald og regnfylt. Mange vindyrkere var nok svært urolige for avlingen, men i slutten av august kom solen og varmen tilbake. Det fine været holdt seg hele veien gjennom innhøstingen, og det ble en ganske stor avling med svært sunne druer med god fenolisk modenhet.

- Vinene preges av god fruktighet og eleganse, tanninene er silkeaktige og årgangen har en generøs stil. Vinene er svært tilgjengelige allerede som unge, sier Lars Sagen, Country Manager i Arvid Nordquist AS.

En uvanlig blanding
De økologiske druene til Mas Louise kommer delvis fra Domaine Duseigneurs yngre vinstokker (denne delen er biodynamisk), dels fra økologiske naboprodusenter. Drueblandingen er uvanlig for en Côtes-du-Rhône, 50 % Grenache og 50 % Syrah. Frem til 2010-årgangen hadde vinen en mye høyere Grenache-andel, men i 2010 gikk store deler av Grenache-avlingen tapt i coulure – særlig for de økologiske dyrkerne – mens den litt mer robuste Syrah klarte seg bra. Man ble rett og slett tvunget til å endre vinen ganske radikalt for å kunne levere samme kvalitet som tidligere. Den nye blandingen ble ekstremt godt mottatt, og Bernard Duseigneur bestemte seg for at dette skulle bli fremtidens resept for Mas Louise.

- Syrah-andelen gjør Mas Louise 2014 litt mer strukturert enn de fleste andre sydlige Rhône-vinene, men fremdeles med svært generøs og åpen fruktighet, fortsetter Lars.

Problemet med økologisk vin på boks

Å tappe økologisk vin på Bag-in-Box er ingen enkel sak. Konvensjonelle vinbokser fylles ofte med totale svovelnivåer på over 150 mg/l, mens den tillatte grensen for økologisk vin er 100 mg/l. Duseigneur har benyttet seg av absolutt verdensledende ekspertise på området og har lykkes å fylle Mas Louise med et nivå på 77 mg/l, noe som er svært lavt i denne sammenheng, uten at boksens holdbarhet blir påvirket. Hemmeligheten ligger i omhyggelig kontroll av syrenivåene i vinen og en minimering av syreeksponeringen under tappingen.

Mas Louise

Druer: 50 % Grenache og 50 % Syrah

Pris: 429,00

VP-nummer: 9906106