Pressemelding -

INNOVATØRER I SPORTS- OG VELVÆREBRANSJEN VALGT UT TIL ASICS TENKAN-TEN GROWTH CATALYST PROGRAMME

BARCELONA, november 2019 I dag kunngjorde ASICS navnene på de fem vekstfase-oppstartsbedriftene de har valgt ut fra hele verden til sitt globale ASICS TENKAN-TEN akselerasjonsprogram. Antall søknader til programmet har økt med over 60 % i 2019, og ASICS mottok søknader fra oppstartsbedrifter i 38 land.

Oppstartsbedriftenes løsninger omfatter alt fra spillifiseringsteknologi og personlig tilpasset kostholdsveiledning til en global nettplattform for utøvere av utholdenhetsidretter. Bedriftene forenes av et engasjement de har til felles med ASICS, nemlig å gjøre verden mer aktiv ved hjelp av innovasjoner innen sport og velvære.

ASICS TENKAN-TEN-bedrifter i 2019

Fun With Balls er et München-basert foretak som ble etablert i 2016, og som kombinerer fysisk idrett med interaktive gaming-teknologier. Foretaket utvikler nye plattformer som forvandler underbrukte idrettsbaner til engasjerende idrettsopplevelser. Målet er å fremme en aktiv livsstil overfor et bredere publikum.

Waybetter utvikler spill som motiverer mennesker til å nå sunne målsettinger. Spillere som når målet de har satt seg, vinner ekte penger, finansiert av alle som ikke fullfører målet sitt. Det New York-baserte selskapet har engasjert over 900 000 spillere fra hele verden, som til sammen har vunnet 78 millioner dollar, gått ned seks millioner kilo i vekt og gått eller løpt over 200 millioner kilometer.

Racecheck er et nettsamfunn og en løpsoversikt-plattform. Med denne plattformen kan utøvere på alle nivåer finne, booke og planlegge løp over hele verden. Den gjør det også lett for utøvere å komme i kontakt med hverandre og dele arrangementserfaringer. Racecheck ble startet i Storbritannia i 2016. Mer enn 1200 løpsarrangører bruker nettstedet for å promotere arrangementene sine overfor nye grupper og øke antall påmeldte.

MATCHi ble etablert i 2012 og holder til i Sverige. Selskapets visjon er å forenkle livet til alle som spiller eller jobber med racketsport. MATCHi tilbyr en nettplattform som kobler sammen racketspillere og tilbydere av racketsportanlegg, og som gjør det lett å finne ledige baner, bestille tider og betale. MATCHi er markedsledende innen racketsport – mer enn 300 000 spillere i Norden bruker plattformen.

OME Health er et britiskbasert selskap som ble etablert i 2016, og som spesialiserer seg på personlig tilpasset kostholdsveiledning basert på biologisk testing, med det mål å oppnå spesifikke helsegevinster. OME Health samarbeider med tilbydere av helseforsikring og matvareselskaper for å tilby skreddersydde kostholdsplaner.

Alistair Cameron, CEO ASICS EMEA, uttalte: "Jeg er utrolig glad for å jobbe sammen med virksomheter som deler vår overbevisning om at aktivitet får oss til å føle oss bedre, både fysisk og psykisk. Vi ønsker å få flere til å være aktive, oftere, slik at de kan oppleve hvordan det er å ha "et sunt sinn i et sunt legeme". Innovasjonene som disse virksomhetene står for innen sport og velvære, hjelper oss å nå dette målet."

I 2018 støttet ASICS' TENKAN-TEN-program fem oppstartsbedrifter, og alle fem har gjennomført programmet på en vellykket måte og nådd sine forretnings- og finansieringsmål. Av bedriftene har CURV LABS Inc og PYRATES Smart Fabrics mottatt ytterligere investeringer fra ASICS Ventures Corporation og utviklet og gjennomført prosjekter i samarbeid med ASICS.

2019-programmet går over fire måneder og har allerede startet opp i ASICS EMEA Innovation Hub i Barcelona.

For mer informasjon om programmet besøk https://tenkan-ten.com/.

ASICS TENKAN-TEN Growth Catalyst for sports- og velværebedrifter

TENKAN-TEN-initiativet, som er ASICS' globale akselerasjonsprogram for oppstartsbedrifter innen sport og velvære, hjelper bedrifter med å skalere virksomheten sin og tilbyr dem kvalitetstjenester, mentoring, nettverksbygging og økonomisk støtte.

TENKAN-TEN, som er japansk og betyr vippepunkt, støtter utvalgte oppstartsbedrifter med 30 000 euro og gir dem unik tilgang til toppledere i ASICS, profilerte Entrepreneurs in Residence (EIR) og mentorer i tillegg til utvalgte MBA-studenter fra den internasjonalt anerkjente handelshøyskolen IESE Business School. Programmet knytter hver bedrift til et globalt detaljhandelsnettverk, venture-kapitalister og bransjeeksperter. I tillegg får gründerne lederutvikling og et personlig tilpasset "Sound Mind, Sound Body"-utviklingsprogram som omfatter både fysisk og psykisk helse.

• Livsstil, mote, fritid

About ASICS
Anima Sana In Corpore Sano: A Sound Mind in a Sound Body.  More than sixty years ago, in 1949, Kihachiro Onitsuka founded the forerunner of ASICS, Onitsuka Ltd, introducing its first pair of shoes.  Since then, a lot has changed, except ASICS commitment to offer the finest and most innovative sportswear products.  Today, ASICS is represented on every continent.  In constant dialogue with professional and amateur athletes, ASICS translates technology into sophisticated and functional products for a large number of sports. www.asics.com

Pressekontakt Communications Executive PR och kommunikation