Nyhet -

Røde Kors fikk støtte fra Elkjøpfondet: - Vi skal bekjempe utenforskap blant eldre!

Røde Kors i Kristiansand driver prosjektet «Digital Senior» som skal hjelpe eldre i samfunnet som står på utsiden av den teknologiske utviklingen ved å gi opplæring og ufarliggjøre bruken av teknologi.

- Vi er stolte av arbeidet vårt og nå kan vi øke kursvirksomheten vår, som et resultat av støtten vi har fått fra Elkjøp. Det er fantastisk, sier Annette Sørlie Stray, daglig leder i Røde Kors Kristiansand, som er fast bestemt på å bekjempe utenforskap blant eldre i Kristiansand.

«Digital Senior» er et nettbrettkurs som går gjennom ti uker og holdes to ganger i uken. Sørlie Stray forteller at hver deltaker får personlig oppfølging med en frivillig fra Røde Kors, som bidrar til at opplæringen blir mest mulig effektiv.

- Frivillig og deltaker kobles sammen og følger hverandre en til en over ti uker. Det er én fellessamling i uken på et eldresenter, og frivillig og deltaker møtes i tillegg en gang i uken utenom. Den frivillige bidrar til å tilpasse leksjonen til deltakerens interesser, noe som øker gleden ved å lære, sier Annette.

Anbefaler andre å søke Elkjøpfondet om midler

Den daglige lederen oppfordrer andre til å søke Elkjøpfondet om støtte, om man har en visjon om å bekjempe digitalt utenforskap i sitt nærmiljø.

- Elkjøpfondet bidrar til å støtte viktige prosjekter som kan utgjøre en forskjell for mange. Vi opplever ofte at aktiviteter for eldre faller utenfor, og er glade for at Elkjøpfondet ikke støtter én spesifikk gruppe. Vi har fått profesjonell oppfølging fra Elkjøp i denne prosessen, og vil absolutt anbefale andre å søke fondet om støtte, sier Annette.

- Moro å bidra

Varehussjef Lars Berg ved Elkjøp Sørlandssenteret er stolt av arbeidet som gjøres med Elkjøpfondet og syns det er gøy å kunne være med på å gjøre en forskjell.

- Vi startet Elkjøpfondet som et internt initiativ i 2017, hvor alle butikker kunne søke om støtte til sin hjertesak. Høsten 2018 åpnet vi opp for eksterne søknader og responsen har vært enorm! Vi er veldig glade for at vi mottok en søknad fra Røde Kors Kristiansand, da arbeidet med «Digital Senior» går rett i hjertet på hva Elkjøpfondet handler om – nemlig bidra til at ingen havner utenfor, sier Lars Berg.

• Detaljhandel

• teknologiske klasseskiller