Ingvild K. Skogseth og Olav Magnus Hammer mottok Norturas pris for beste NRF-kjøttokse for NRF-oksen 11853 Skogseth. Foto: Rasmus Lang-Ree

Norturas pris for beste NRF-kjøttokse til okse fra Hordaland

Norturas pris for beste NRF-okse for egenskapen kjøtt for 2017 går til oppdretterne av oksen 11853 Skogseth. Oksen er født 22.09.2015 hos Ingvild K. Skogseth og Olav Magnus Hammer på Kysnesstrand i Hordaland. Prisen ble overrakt på Genos årsmøte 19.-20. mars 2018.

11853 Skogseth har hele 122 i indeks for kjøtt. Ellers er oksen kollet (født uten hornanlegg) og gir friske, fruktbare døtre som kalver lett og melker godt.

Oksen var eliteokse fra juni til oktober 2017. Den er sønn av oksen 11572 Saur, og har 10432 Velsvik som morfar.

Gården til oppdretterne blir beskrevet som en liten vestlandsgård i Hardanger. De har høstkalving, og om sommeren går dyrene på fjellbeide på 8-900 m.o.h. Oppdretterne har også en okse til hos Geno, 11925 KysnesYtre, etter samme mor men med 11053 Myrstu som far. Det blir spennende å se om også denne slår til som eliteokse.

Se bilde og les om NRF-oksen 11853 Skogseth her

Se bilder fra Genos årsmøte 2018 her

Om Norturas kjøttpris

Norturas pris for beste NRF-kjøttokse blir tildelt oppdretter av den norskfødte oksen i foregående kalenderår som har høyest oppnådde kjøttindeks.

Oksen må enten være brukt som eliteokse eller spesialokse for kjøtt og ha en kjøttindeks på 110 eller mer.

Vedtak om tildeling av kjøttpris blir gjort etter første avlsverdiberegning i januar påfølgende år. Ordningen praktiseres så lenge eliteoksene rekrutteres direkte fra besetningene (ikke produsert via embryo)

Dersom to eller flere okser har lik indeks på kjøtt, tildeles prisen til den oksen med høyest samlet avlsverdi. Hvis det er okser som har lik indeks på kjøtt og lik samlet avslverdi skilles det på desimaler.

Prisen tildeles en gang per okse og skal som hovedregel deles ut på Geno sitt årsmøte.