3 tips til hvordan du kan spare vann selv på varme sommerdager

3 tips til hvordan du kan spare vann selv på varme sommerdager

Varmt vær forbindes ofte med hyggelige grillkvelder og bading med venner, men det fører også med seg tørke. Hetebølgene som har forekommet de siste årene har satt ekstra fokus på dette. Ifølge World Economic Forum er vannmangel en av de største truslene for kloden [1]. I tillegg er etterspørselen etter vann antatt å øke betraktelig med rundt 55 prosent frem til 2050 [2], og dette understreker hvor viktig det er med et bevisst forbruk av vann.

Nordmenn er minst villige til å redusere sitt eget vannforbruk i hele Norden. Det viser en undersøkelse Ipsos Norm har gjennomført på oppdrag fra GROHE. I kartleggingen kommer det også frem at nordmenn bruker mest vann i hele Norden. Ser man på det årlige vannforbruket i de tre største byene i nabolandene våre, ligger snittet på 73 000 liter vann per person, mens snittet i de tre største byene i Norge ligger på hele 101 000 liter.

Det er her innovasjonene fra Grohe kommer inn; produkter som bidrar til forsvarlig bruk av vann, uten å gå utover brukervennligheten. Med tre praktiske tips viser Grohe hvordan du kan ha gleden av vann med god samvittighet, til tross for varme sommerdager.

#1 Ta en dusj i stedet for et bad

Det er spesielt når du dusjer eller tar et bad at du kan spare verdifullt vann i den tørre sommersesongen. Mens et fullt badekar består av omtrent 150 liter vann, krever en fem-minutters dusj kun rundt 50 liter. Dette viser at du kan spare mye vann ved å ta en rask dusj i stedet for et langt bad. Det er også mulig å spare ytterligere imens du dusjer. Termostater med Grohe TurboStat-teknologi gir ønsket temperatur uten lang ventetid, slik at du unngår at mye vann går tapt før dusjen er klar til bruk. I tillegg kommer termostatene fra Grohe med en Eco-knapp som reduserer vannforbruket med inntil 50%. Mange av dusjhodene som er tilgjengelig i alle prisklasser, kommer med en mengdebegrensning, som sparer vann uten å gå utover dusjopplevelsen. Med disse funksjonene står ingenting i veien for å kjøle seg ned med god samvittighet etter en varm sommerdag.

#2 Bytt til vannbesparende produkter

1 av 3 nordmenn er villige til å bytte til vannbesparende sanitærprodukter for å redusere vannforbruket sitt [3]. Vil du spare vann på baderommet og kjøkkenet uten at det går på bekostning av komforten? Den innovative EcoJoy-teknologien fra Grohe gjør dette mulig. En mengdebegrenser reduserer vannforbruket fra 10 liter til 5 liter i minuttet, samtidig som selve kranen sørger for en gjennomgående jevn vannstråle. Denne teknologien kommer i et bredt utvalg av armaturer, for eksempel i Essence-kolleksjonen. Essence-serien gir en elegant, men bærekraftig løsning for badet, og kommer i en rekke ulike farger og overflater. Videre er Minta-serien et godt valg for vannbesparing på kjøkkenet.

#3 Husk å skru av kranen

Når du pusser tenner eller vasker hendene er det lett for at vannet fortsetter å renne i en god stund, uten at vannet brukes. Hver dråpe er spesielt viktig på varme sommerdager. Av ren vane er det imidlertid ikke alltid like lett å skru av kranen mens du gjør andre ting. Det er her berøringsfrie kraner, for eksempel Eurosmart CE, kan være til hjelp. Disse kranene sparer vann med den automatiske start-stopp-funksjonen som sikrer at vann kun renner når noen holder hendene under kranen.

For mer informasjon om GROHE og bærekraft, besøk green.grohe.com

[1] World Economic Forum, 2019: Global Risk Report, 14th Edition

[2] Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung, 2020: https://www.bmz.de/de/themen/klimaschutz/Wasser-und-Klima/index.html

[3] Undersøkelse utført av menings- og markedsundersøkelsesfirmaet Ipsos Norm på vegne av GROHE i perioden 24-31 januar 2020.

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. Med hovedkontor i Tyskland, har GROHE til sammen over 6500 ansatte i 150 land. Siden 2014 har GROHE vært en del av den japanske produsenten LIXIL, en global markedsleder innenfor sanitær- og byggevareprodukter. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. Kjente produkter som GROHE Eurosmart, GROHE sin termostatteknologi og banebrytende innovasjoner som GROHE Blue, understreker merkevarens sterke kompetanse. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. GROHE tar sitt samfunnsansvar på alvor og fokuserer på en ressursbesparende verdikjede. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

I løpet av de siste ti årene har GROHE vunnet mer enn 460 design- og innovasjonspriser, i tillegg til flere topprangeringer som «Tysklands mest bærekraftige større selskap». GROHE var den første leverandøren i VVS-bransjen til å vinne CSR-prisen som gis ut av den tyske regjeringen, og har blitt omtalt som en av "topp 50 bedrifter som endrer verden" av det anerkjente Fortune® magasinet.

GROHE Norge

Engebrets Vei 3 • 0275 Oslo • Telefon: +47 22 07 20 70 • www.grohe.no

Marie Kolbu

Pressekontakt Leader, Marketing LIXIL EMENA +47 976 44 557

Pressekontakt PR & Communications Manager, Nordics Medier og presse relateret +46708635420

GROHE Norge

GROHE er en av verdens ledende merkevarer innenfor komplette baderomsløsninger og kjøkkensystemer. For å kunne tilby «Pure Freude an Wasser» er hvert produkt fra GROHE basert på de fire kjerneverdiene kvalitet, teknologi, design og bærekraft. GROHE har som mål om å skape livsforbedrende, intelligente og bærekraftige løsninger som tilføyer merverdi for kunden. Med design- og utviklingsavdelingene godt forankret i Tyskland, kan GROHE sine produkter bære kvalitetsstempelet "Made in Germany", som ytterligere styrker kundenes tillit til merkevaren. Siden april 2020 har merkevaren hatt en CO2-nøytral produksjon over hele verden. GROHE har selv også satt seg et mål om å bruke plastfri produktemballasje innen 2021.

Engebrets Vei 3