​Euro NCAP: Hyundai NEXO er «Best in Class»

​Euro NCAP: Hyundai NEXO er «Best in Class»

Det uavhengige testorganet Euro NCAP er selve standarden for klassifisering av bilsikkerhet i Europa. I år stikker Hyundai NEXO av med den gjeveste tittelen i klassen for store SUVer.

Hvert år tester Euro NCAP de nye modellene som lanseres på det europeiske markedet, og gir en score fra null til fem stjerner basert på svært strenge evalueringer av en rekke sikkerhetselementer, som aktive sikkerhetssystemer og kollisjonssikkerhet.

I desember hvert år deles prisen for «Best in Class» ut, og i klassen for store SUV-modeller er årets vinner Hyundais hydrogenelektriske NEXO.

NEXO mottok i høst femstjerners rating av Euro NCAP, og bilen fikk svært god score i alle de fire delkategoriene basert på sin aktive og passive sikkerhet. I tillegg til å ha blitt utnevnt til «Best in Class» er Hyundai NEXO også den første hydrogenelektriske bilen som mottar full femstjerners rating.

- At Euro NCAPs «Best in Class»-tittel for 2018 går til Hyundai NEXO er en stor ære. Det viser at NEXO ikke bare er den sikreste hydrogenelektriske bilen på markedet, men at den også leder an blant store SUVer uansett drivlinje, sier markeds- og produkttopp Andreas-Christoph Hofmann i Hyundai Motor Europe.

- Hyundai er svært engasjert i å gi både våre kunder og andre trafikanter det høyeste nivået av sikkerhet, samtidig som vi tilbyr innovative mobilitetsløsninger. Denne utmerkelsen fra Euro NCAP er nok et bevis på vår industriledende satsning på nullutslippsmobilitet.

Full sikkerhet med SmartSense

Helt nye NEXO tilbyr det aller siste innen Hyundai SmartSense, som er paraplyen for våre aktive sikkerhetssystemer og kjøreassistenter. Den omfattende teknologien sikrer vesentlig lavere risiko for ulykker, og gir samtidig svært høy komfort.

Bilen har naturligvis frontkollisjonsvarsler med automatisk nødbremse og fotgjengergjenkjennelse. Dette var et av systemene som fikk særlig høy score av Euro NCAP. Bilens filskiftesystem fikk også maksimal score i sikkerhetstesten, og får blant annet skryt for filholderen som bidrar til å holde bilen midt i filen i hastigheter fra 0 til 150 kilometer i timen.

De seneste årene har Hyundai mottatt full femstjerners rating i Euro NCAP for en rekke modeller, inkludert i30, KONA, Tucson, Santa Fe og IONIQ. De vedvarende gode resultatene understreker selskapets høye fokus på sikkerhet og kvalitet.

Hyundai Motor Company i Korea er en av verdens største bilprodusenter med over 100 000 ansatte. Hyundai er representert i 193 land med rundt 6 000 forhandlere. I Norge har selskapet om lag 50 forhandlere, og har solgt over 105 000 biler siden merket kom til landet i 1992.