Kraftig økning i salget av Google PCer

Pressemelding   •   aug 24, 2017 07:25 CEST

Komplett opplever kraftig økning i salget av Google PCer.

Salget av Googles bærbare Chromebooks og stasjonærvarianten Chromebox når nye høyder hos Komplett. Veksten er på 210 % i antall solgte enheter i første halvår 2017 mot samme periode i fjor.

- Etterspørselen etter lette maskiner med skylagring og god batteritid sørger for voldsom vekst i salget av Googles Chromebooks. Vi vet at denne trenden er i en startfase og forventer sterk vekst fremover, sier Lene Iren Oen, kommersiell direktør i Komplett.

Chromebooks er samlebetegnelsen på lette PCer som bruker Googles operativsystem Chrome OS og der både arbeid og lagring hovedsakelig er skybasert. Chromebooks ble første gang lansert i 2011 og nær samtlige PC produsenter har siden kastet seg på trenden med å tilby lette, lekre maskiner med skylagring og god batteritid.

- Vi er den aktøren i Norge som har satset mest på Chromebooks, og vi ser et marked som er i ferd med å ta av. Kresne kunder setter pris på kombinasjonen av lekkert design og batteri som varer hele dagen, sier Oen.

I Norge er Komplett den største distributøren av Chromebooks, og nærmest alene av de norske aktørene om å tilby hele produktspekteret inkludert den stasjonære varianten Chromebox og mikrodesktopen Chromebit.

- Produktene fungerer til det meste en hjemme-PC skal brukes til - chat, surfing, streaming og nettbank. Fordelene ved Chrome er lav pris, ingen virus, helautomatiske oppdateringer og integrert skylagring, sier Oen.

Komplett Group er Nordens største netthandelsaktør med totalt 18 nettbutikker. Komplett Group hadde i 2016 en samlet omsetning på 7,8 milliarder norske kroner. Hovedkontoret ligger i Sandefjord og konsernet har 800 ansatte. Les mer på Komplettgroup.com

Kommentarer (0)