Hva påvirker synligheten vår i søkemotorer?

Blogginnlegg   •   sep 17, 2014 14:40 CEST

Rett før sommeren hadde jeg gleden av å delta på en spennende workshop med Magnus Strømnes Bøe, senior rådgiver og partner i Red Performance. Magnus jobber til daglig med spørsmål knyttet til søkemotoroptimalisering (SEO) for sine kunder, og er blant landets mest kunnskapsrike på området. Jeg vil gjerne dele noe av det Magnus lærte oss, med deg som leser dette.

Fortjent og betalt oppmerksomhet

Mange organisasjoner bruker betydelige ressurser på søktemotoroptimalisering av sine nettsider. Vi vet at rundt 90 % av alle søk som blir gjort på internett skjer gjennom Google, eller i søkemotorer hvor Google leverer søketreff. Det er med andre ord relativt viktig å opparbeide seg en forståelse av hvordan Google rangerer søketreffene sine.

Hva søketreff angår, skiller vi mellom treff vi har betalt for, og treff vi gjort oss fortjent til. Gjennom betalte søk, i Google kalt Ad-words, kan i prinsippet hvem som helst kjøpe seg til topps, gitt at du er villig til å betale for det. I praksis er dette imidlertid en lite bærekraftig fremgangsmåte av flere grunner. For det første vil det fort bli veldig dyrt å følge denne strategien, når vi vet at man fort kan betale opp mot kr 16 per klikk for populære søkeord i Ad-words. For det andre har fortjent oppmerksomhet, eller organisk synlighet, en helt annen legitimitet enn betalt oppmerksomhet.

Name of Image

Mange av oss har opparbeidet seg et slags ”mentalt filter” for de gule kolonnene med annonser, slik at vi nesten ikke enser dem når vi søker etter informasjon. Leter vi etter informasjon, ønsker vi å finne kredible kilder som scorer høyt på grunn av godt innhold, ikke de som har betalt seg til toppen. Ad-words forsvinner også for alle som har installert utvidelser som blokkerer reklame i nettleseren. Sist men ikke minst er klikk som kommer gjennom organiske treff helt gratis. Kanskje er det greit å være seg bevisst hvordan man kan gjøre seg fortjent til bedre organisk synlighet?

Hvordan rangerer Google sine søketreff?

Det er et utall av faktorer som påvirker synligheten vår i Google. Den relative viktigheten av de forskjellige faktorene endres også kontinuerlig i takt med Google sine søkealgoritmer. Samtidig er det visse elementer som er sentrale, som vi alltid bør ta med i betraktning.

Interne og eksterne faktorer

Grovt sett kan vi skille mellom interne (on-site) og eksterne faktorer (off-site) som påvirker synligheten vår. De interne faktorene er elementer som påvirker kvaliteten til hjemmesiden vår, og som vi selv har kontroll over. Den viktigste interne faktoren er kvaliteten på innholdet vi produserer. Lag ditt eget innhold, og invester tid i å produsere kvalitet. Dette kan ikke poengteres godt nok! Dersom nettsiden din har dårlig innhold, er konsekvensen ofte at leserne dine forlater siden raskt etter at de har klikket seg inn. Dette registrerer Google. Fenomenet kalles ”bounce rate”, og konsekvensen av høy ”bounce rate” er at du blir rangert lavere i fremtidige søk. Dårlig innhold vil også påvirke de eksterne faktorene, som vi skal se senere.

Men det er ikke bare innholdet ditt som er av betydning. Det er også viktig å ha en logisk struktur på siden din, og et godt malverk. Dersom du er en reiseleverandør som tilbyr turer til Las Palmas, bør ”Las Palmas” være et viktig søk for deg å være synlig på. Har du laget en egen underside på hjemmesiden din til Las Palmas, vil Google belønne deg. Men hvorfor er det egentlig sånn? Vel, Google tolker en egen underside som at du har tilgjengeliggjort all informasjonen din på ett sted for brukeren. Enkel tilgang på informasjon tilsvarer god brukeropplevelse, og er det noe Google er opptatt av så er det nettopp det.

Undervurder heller ikke betydningen av å ha en rask og stabil nettside. Google belønner raske nettsider, og straffer tilsvarende nettsider som er trege. Det sies at det opereres med en slags magisk grense på 1,5 sekund. Dersom det tar mer enn 1,5 sekund å klikke seg inn på siden din via Google, er det med andre od på tide å skifte IT-leverandør. Nok et tegn på at brukeropplevelsen står i sentrum.

De eksterne faktorene er elementer som vi ikke har kontroll over, men som like fullt påvirker synligheten vår. Dersom troverdige nettsider med mye trafikk lenker til nettsiden vår, vil vi merke at det slår positivt ut. Eksempelvis vil en lenke fra en artikkel i Aftenposten være gull, siden Google stoler på Aftenposten som en troverdig kilde. Det samme gjelder dersom vi får omtale av troverdige kilder (uten at de linkes), eller produserer innhold som deles mye i sosiale kanaler. Til tross for at eksterne faktorer er utenfor vår kontroll, er det tydelig at kvaliteten på innholdet påvirker de eksterne faktorer. Det betyr vel at vi egentlig har ganske sterk indirekte påvirkningskraft på de eksterne faktorene også?

Innsats premieres

Gjennomgangsmelodien er at Google favoriserer nettsider av høy kvalitet, for å gi oss brukere en god opplevelse. Snarveier og enkle triks er lite virkningsfullt, og i værste fall risikerer du å bli straffet av Google i form av dårlig synlighet om du prøver deg på juks. På den andre siden blir de som investerer tid i å produsere kvalitetsinnhold belønnet. Det er greit å ha i bakhodet neste gang du har noe på hjertet.

Kommentarer (2)

Et godt innlegg når det kommer til grunnleggende SEO. Men en vanlig missforståelse er; ”i prinsippet kan hvem som helst kjøpe seg til topps” via AdWords. Dette er ikke helt korrekt. Hvem som helst kan by på hva som helst (av søkeord), ja. Men det betyr ikke at dine annonser blir vist.

En del som avgjør hvilken plassering din annonse får i søkeresultatet er selvfølgelig hvor mye du er villig til å betale for et klikk (max CPC) på det enkelte søkeordet. En viktigere del er hvilken kvalitet du har på din nettside (SEO-jobb) og kvaliteten på søkeordet du byr på opp mot annonse og landingsside, samt mage flere faktorer. Alle søkeord du byr på får en Quality Score (fra 1-10). Er Quality Score lav vil annonsene heller ikke være kvalifisert for å vises.

Arbeidet med landingssider er derfor ekstremt viktig, også for en AdWords annonsør. Google ønsker å vise de mest relevante linkene uavhengig om dette er organisk-oppføring eller betale AdWords annonser.

At AdWords annonsering er lite bærekraftig fordi ”man fort kan betale opp mot kr 16 per klikk” er heller ikke korrekt. Annonser man via AdWords håper jeg for guds skyld man har et analyseverktøy i bunn (dette bør alle som har en nettside ha på plass uansett). Ergo, annonsører kan måle effekt ned i minste detalj. Betaler en annonsør 16 kr. for et klikk, men får igjen 30 kr. i form av et salg i nettbutikk, har man i prinsippet tjent penger. Dette måler vi som jobber med Perforamnce Marketing og Google AdWords nøye. Da kan vi luke ut de søkeord som ikke fungerer og fokusere på det som gir effekt.

P.S.: Det finnes bransjer som har søkeord opp mot 100 kr. klikket.

Så til slutt; ”organisk synlighet har en helt annen legitimitet enn betalt oppmerksomhet”. Ja det er jeg enig i, men… Dette er situasjonsbetinget avhengig av hvilken modus forbrukeren er i. Skal forbrukeren innhete informasjon om et produkt eller en tjeneste… Eller er forbrukeren i kjøpsmodus? Er forbrukeren i kjøpsmodus er nok tilbøyeligheten for å klikke på en betalt annonse mye høyere en om forbrukeren er i en tidligere fase av kjøpsprosessen.

Gjort riktig er AdWords en meget effektiv kanal for annonsering, både i form av effekt og kostnadsbilde.

Hilsen Michael i iProspect (x-Mynewsdesk’er)

- Michael Kristiansen - 05-11-2014 23:37 CET

Hei Michael.

Takk for din tilbakemelding!

Sakens hensikt er først og fremst å gi leseren et bilde av hvilke faktorer som påvirker organiske søketreff, og grep man gjøre for å få for gode forutsetninger for generering av organisk trafikk. Dine presiseringer om hvordan betalte søk fungerer bidrar til en dypere forståelse av Googles rangeringsmetoder. Det er supert!

Mvh Jonas

- Jonas Nilson - 06-11-2014 10:19 CET