Hva leter målgruppen din etter på nett?

Hva leter målgruppen din etter på nett?

Forstå hvilke søkeord som er viktig for din bedrift.

For å forstå hvilke søkeord som er viktig for virksomheten vår må vi i første omgang zoome litt ut og stille oss noen spørsmål. Hva er målgruppen vår sine intensjoner når de gjør søk? Hva er de på jakt etter, og hvordan kan vi gi de informasjonen de etterspør? Og hvordan fungerer egentlig Googles forrettningsmodell, og på hvilken måte påvirker dette måten de rangerer søk på?

Som de aller fleste tjenestetilbydere på nett som er "gratis" for privatpersoner (les Facebook, Twitter etc.), lever Google primært av annonseinntekter. I steden for å betale Google i kroner og øre, betaler vi brukere for deres tjenester i form av å formidle personopplysningene våre. Google vil vite mest mulig om oss for å kunne videreselge denne informasjon til sine annonsører, som deretter vil bruke denne informasjonen til å lære mest mulig om målgruppene sine. En av de fremste essene Google har i ermet ovenfor annonsører er den enomre mengden brukere de har, og mengden informasjon de besitter om hver bruker. Ikke bare betyr det at mengden mennesker annonsørene kan nå er stor, det gir dem også muligheten til å skreddersy markedsføringen sin optimalt i forhold til målgruppenes atferdsmønster. Markedsføring som er tilpasset brukerens behov maksimerer annonsørens mulighet for å selge sine produkter og tjenester.

Siden Googles brukermasse er en kritisk inntektsdriver, er de naturligvis opptatt av å beholde og kontinuerlig utvikle antall brukere. Måten å gjøre det på handler om å levere kjappe, relevante og meningsfulle svar. Kort og godt er det en god brukeropplevelse som står i sentrum. Dersom Google ikke lenger klarer å levere gode søkeresultater, vil vi brukere gå andre steder. Tapte brukere, betyr tapte annonseinntekter og lavere markedsandeler. Alle oppdateringer Google gjør er derfor gjort med hensikt om å gi brukerene det de vil ha, enkelt og raskt. Brukeropplevelsen står i sentrum, og bedriftene som leverer oss brukere den informasjonen vi er på utkikk etter blir belønnet i form av økt synlighet i søketreff.

Med dette i bakhodet blir det enklere for oss kommunikatører å vurdere hvilke grep vi bør ta når vi  jobber med synligheten vår. En fin tommelregel kan være å stille seg selv spørsmålet "hvilken nytte har det vi publiserer nå for målgruppen(e) vår(e)?". For å svare på dette spørsmålet må vi nødvendigvis vite mer om målgruppen vår. Det er imidlertid viktig å vite at når primærfokuset ditt dreier seg fra tekniske formaliteter som bruk av hyperlenking, til målgruppens nytteverdi av innholdet, vil Google belønne deg.

Et godt eksempel på noen som har skjønt dette er Visit Rauland. Som navnet tilsier er Visit Rauland opptatt av å friste folk til å legge ferien sin til Rauland. Måten de har jobbet med søkemotorsmarkedsføring for å oppnå dette målet på er lur. De identifiserte kjapt at målgruppen deres sjekker ut når de har fri i forbindelse med planlegging av ferien. En ferie som faller på forskjellig tidspunkt hvert år, i en periode hvor Rauland samtidig viser seg fra sin beste side, er påskeferien. Visit Rauland var snartenkte. De kjøpte opp domener, opprettet landingsider, og svarte på spørsmålet "alle" som skal påskeferie stiller seg; når er påsken i år? Deretter sørget Visit Rauland for å svare på spørsmålet til målgruppen. På egne nettsider, www.påsken2014.no, kunne alle enkelt og raskt finne frem til årets påskedatoer. Brukeren hadde fått svar på det han var ute etter, og fra landingssiden var veien kort inn på Visit Rauland sine egne nettsider hvor all nødvendig informasjon for å legge påskeferien til Rauland lå tilgjenglig. Dette enkle grepet sørget for øverste treff i organiske søk på "påsken 2014" i Google, og sannsynligvis for at betydelig flere mennesker valgte å legge påskeferien til Rauland. Og om du skulle være i tvil, Visit Rauland har sikert seg domenene for påsken 2015 og 2016 også.

Det er imidlertid ikke alltid like intuitivt å identifisere de rette søkeordene. Samtidig kan forskjellige brukere oppfatte objektiv lik informasjon som vidt forksjellig, rent nyttemessig. Hvordan skal vi da finne ut hvilke søkeord det er viktig å være synlig på?

Det finnes flere effektive metoder å gjøre dette på. En mulighet er rett og slett å bruke autofyll i Google. Ved å skrive inn et ord som er relevant for virksomheten din vil Google automatisk foreslå hele søkefraser. Disse frasene er andre lignende, populære søk gjort av andre, og kan derfor gi en god pekepinn på hva man bør konsentrere innholdet sitt rundt. En litt mer sofistikert måte å identifisere søkeord på er å bruke Google Trends. Denne tjenesten lar deg søke opp nøkkelord og deretter målet søkeordets relevans basert på et utall forskjellige variabler. Du kan for eksempel se et søkeord sin popularitet over tid, og sammenlikne flere søkeord samtidig. Google Trends kan gi deg interessante resultater, og flere idéer om hva du bør skrive om. Uavhengig om du velger å gjøre det enkelt eller mer sofistiskert, husk at målet alltid bør være å forstå hva brukeren er på jakt etter.

Til tross for at Google først og fremst legger vekt på kvalitet i innhold, finnes det forsatt enkelte tekniske grep for å gjøre innhold mer "søkemotorvennlig":

• Google leser tekst fra venstre til høyre. Jo lenger til venstre et ord står i for eksempel en overskrift, jo større vekt legger Google på ordet. Bruk derfor ord som er viktig for deg tidlig i teksten. Når du først har plassert ord som er viktig for deg tidlig i teksten, går det fint an å bruke synonymer lenger ned. Google har blitt flinkere til å gjenkjenne ord, noe som gjør at man ikke lenger trenger å være like rigid i språkbruken som tidligere.
  • Generelt er flittig bildebruk også en god idé. Bilder har mye å si for kvalitetsinntrykket på siden din, og gir brukeren raskt en idé om han er på rett spor eller ikke. Dersom du klarer å holde brukeren på siden din, slipper du en høy «bounce-rate», noe som er fordeligaktig med tanke på synlighet. Sett gjerne navnet på bildet til et søkeord som er viktig for deg. Om du er en turoperatør som flyr til Spania får du bedre synlighet om du kaller bildet ditt «flybilletter las palmas» enn «2gjdp.gif».
  • Dersom du  kommuniserer videomateriale, ikke nøy deg med å legge det ut på YouTube. Tjenester som Schema og Vippi sørger for å tilgjengliggjøre til video i metateksten din. Det er opp til Google å velge å vise videoen eller ikke, men å gi dem muligheten kan bidra til bedre synlighet. Metatekst er forøvrig teksten som kommer opp under overskriften på et organisk søketreff i Google. Denne teksten bør også inneholde hva innholdet på siden handler om, hvorfor jeg som bruker skal gå inn på siden og en oppfordring. En oppfordring kan være av typen ta kontakt, les mer, se priser eller lignende.

I denne jungelen av mange og velmente råd er det lett å bli forvirret, og det kan være vanskelig å skulle huske på alt man bør gjøre med tanke på søkemotoroptimalisering. Samtidig er de overnevnte tipsene på ingen måte en fullstendig liste over alle grep som kan gjøres for å forbedre synlighet. Til det er ett blogginnlegg alt for kort. Heldigvis finnes det tjenester som vurderer hvor godt søkemotoroptimalisert hjemmesiden din er, og deretter kommer med forslag til konkrete tiltak for å forbedre siden din. Et eksempel på en slik tjeneste er Pineberry SEO-tool

Da er det bare å sette i gang, lykke til!

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no