​Hva skal vi skrive om?

Blogginnlegg -

​Hva skal vi skrive om?

Dette er et av de vanligste spørsmålene vi får i kundemøter. Å finne godt innhold å skrive om kan være en utfordring, men alle virksomheter kan gjøre sine produkter eller tjenester interessant og underholdende. Vi gir deg noen tips.

Finn din målgruppe

Det aller første din bedrift bør gjøre er å peke ut målgruppen(e) deres. Hvem ønsker dere å nå fram til med nyheter om deres produkter og tjenester? Kunder? Journalister? Hvilken aldersgruppe, kjønn og yrke har personene i deres målgruppe(r)? I tillegg kan det være en god idé å visualisere en eller flere av personene i denne gruppen. Hvordan ser denne personen ut? Hvilke interesser har hun eller han? Hvilke medievaner har de? Hva heter personen(e)? Ved å ta i bruk denne øvelsen vil det være lettere å skape nyttig og engasjerende innhold for akkurat deres målgruppe(r).

Idémyldre

Ha en idémyldring med kollegene dine. Hva kan dere skrive om rundt deres produkt, tjeneste eller bransje? Still dere spørsmål som ”hva lurer kundene våre mest på”, ”hva er unikt med oss”, ”hva ønsker vi oppmerksomhet rundt” og så videre. Skriv ned alt dere foreslår, både de gode forslagene og de litt mindre gode. Lag et skjema hvor du deler opp i bolkene ”pressemelding”, ”nyhet” og ”blogginnlegg”. Fyll deretter i under de forskjellige bolkene tekstene du ønsker å skrive, og ha denne listen lett tilgjengelig hele tiden sånn at du lett kan fylle i hvis du kommer på noe mer du ønsker å skrive. Med en slik liste vil du mest sannsynlig alltid ha noe å skrive om.

Vær konsekvent med søkeord

Før du setter i gang å produsere tekst kan det være lurt å lage en liste over hvilke ord du ønsker at din bedrift skal forbindes med. Det er nemlig slik at ord du bruker konsekvent vil gi saken din bedre søkemotoroptimalisering når folk søker i Google etter ord du har brukt ofte. Google forstår synonymer, så man kan få en variert og levende tekst samtidig som man får bedre søkemotoroptimalisering. Tenk også over at overskrifter, ingress og filnavn har hakket bedre søkemotorotimalisering, så bruk gjerne nøkkelordene deres her. Å ha en huskeliste med ord du ønsker forbindes med ved siden av deg når du skriver kan være lurt. Men bruk dem med måte så klart!

Søk i Google

Et kjapt søk i Google kan også hjelpe deg litt på vei. Søk på ord du forbinder med deres bedrift, eventuelt ord du ønsker folk skal forbinde med dere. Når du skriver inn et ord i Google gir søkemotoren deg automatisk forslag på hele søkefraser ut ifra hva som blir mest søkt på. Disse frasene og andre lignende populære søk kan brukes som inspirasjon til det dere bør konsentrere innholdet deres rundt. Skriver du i tillegg hele setningen som blir mest søkt på i din tekst, vil det gi bedre søkemotoroptimalisering.

Mynewsdesk – En effektiv måte å skape bevissthet og relasjoner på

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted.

Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no