#Mynewsweek i Trondheim - Innholdsmarkedsføring - hva, hvorfor og hvordan?

Blogginnlegg   •   sep 29, 2014 14:24 CEST

Gjesteblogginnlegg av Camilla Hager, daglig leder i HvabeHager.

Innholdsmarkedsføring handler om å skape relevant innhold for å tiltrekke seg potensielle kunder. Innholdet må også engasjere og ”lære opp” målgruppen til å kjenne, like og stole på virksomheten din – slik at de ønsker å gjøre business med deg.

Status innholdsmarkedsføring i Norge:

• 51 % vil bruke mer på digital innholdsmarkedsføring i 2014
  • 55 % anser digital innholdsmarkedsføring som en viktig del av markedsmiksen
  • Egen nettside (95 %) og Facebook (89 %) er de viktigste kanalene for publisering av innhold
  • 42 % har problemer med å få produsert nok innhold

Kilde: Medialounge 2013/2014

Ulike typer innhold:

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

Push VS pull
Forbrukerne er blitt mer kresne og ønsker å velge hva de bruker tiden på. De skipper reklamefilmer, bruker ad-blocker og overser bannere og annonsering mer enn tidligere. Kilde: bannerblindness.org.

Fra den tradisjonelle push-markedsføringen, har markedsførerne oppdaget en ny taktikk: å lokke og friste forbrukerne med godt innhold de selv ønsker og oppsøker.

Google liker godt innhold
Googles stadige oppdateringer legger også større vekt på godt innhold, og innhold som blir delt og lenket til får plusspoeng og høyere rangering. Konkurransen om god synlighet øker, samtidig som forbrukerne i større grad bruker Google som et orakel for finne svar på små og store konkrete spørsmål og problemstillinger.

Hvordan jobber vi med god innholdsmarkedsføring?

Vit hvem du skriver for
Godt innhold oppfyller to kriterier: Nyttig og interessant. Men for å avgjøre hva som er nyttig og interessant, må vi vite hvem vi skriver til.

En god øvelse er å lage personas, det vil si å velge seg ut én i målgruppen (eller flere om du har ulike målgrupper), og bli godt kjent med vedkommende. Hvor gammel er han? Hva er han opptatt av? Hvilke interesser? Hva jobber han med? Jo mer du vet om den du lager innhold til, desto bedre.

Begynn med målgruppen
Ved å sette et fjes og et navn på den du vil nå, er det enklere å sette seg inn i hva vedkommende er interessert i, hva han lurer på, hva han bekymrer seg for, hva han drømmer om osv., for så å skape innhold som engasjerer. Ofte handler det om å begynne i andre enden – ikke med produktene og tjenestene, men med målgruppen og deres spørsmål.

Mål + plan = suksess
Det er vanskelig å lykkes med innholdsmarkedsføring uten en plan som sier noe om målet og om hva som skal gjøres av hvem og når. En mer detaljert plan kan også si noe om hvilke kanaler innholdet skal distribueres i, hvilke søkeord som skal ha fokus osv.

Og til slutt, før du hiver deg på trenden, husk at innholdsmarkedsføring er ikke en one night stand, men et forhold som forplikter. For å lykkes krever detat du vier oppmerksomhet og ressurser over tid.

Ønsker du hjelp til å produsere innhold?

Tekstbyrået HvabeHager leverer tekst til blogger, artikler, pressemeldinger med mer. Spør oss om hjelp med innhold.

Kommentarer (0)