#Mynewsweek i Trondheim - Et søk er et spørsmål. Hvordan skal man svare?

Blogginnlegg -

#Mynewsweek i Trondheim - Et søk er et spørsmål. Hvordan skal man svare?

Gjesteblogginnlegg av Anders S. Rønningen i Utbrudd Performance Marketing.

Google har i dag en markedsandel på ca. 90 % i Norge, noe som gjør til at de i arbeidsdagen vår får mye oppmerksomhet. Samtidig heier vi på nye digitale verktøy som kommer; vi er spent på hva både Schibsted og Bing kommer med i tiden fremover.

Vi har registrert at folk har blitt langt flinkere til å tilegne seg riktig informasjon når de benytter søkemotorer. I 2010 bestod 96 % av alle søk av 1-3 ord. I 2014 har dette tallet endret seg drastisk. Nå er cirka halvparten av alle søk en frase bestående av minst fire ord (kilde: Trellian), samtidig som hvert femte søk i Google aldri er gjort tidligere (kilde: Google).

Søkemotorene blir også stadig flinkere.

Den 24. juli i år lanserte Google en ny algoritmeendring som raskt fikk navnet Pigeon. Google har selv gått ut og sagt at denne oppdateringen skal forbedre lokalt søk. Nå er de fleste endringer kun blitt rullet ut i USA foreløpig, men det vi har plukket opp av rapporter er følgende:

• Det lokale søket er blitt mer lokalt. Søkemotoren tar i større grad utgangspunkt i hvor du er lokalisert for å gi deg det beste lokale svaret.
  • Flere har meldt at det er blitt vanskeligere å rangere godt både på kart og organisk.
  • Flere melder at søkemotoren foretrekker flere mindre firma fremfor store kjeder (eks lokal pizzarestaurant vs. Domino’s).

Så hva skal til for å rangere godt i søkemotorene nå?

Heldigvis har de fleste nå fått med seg at det viktigste aspektet innen organisk synlighet i dag er innhold. Innhold for bruker, ikke nødvendigvis søkemotoren slik det var for noen år siden. Men samtidig er det viktig å ha et godt teknisk fundament på plass på nettsiden.

Sørg for å ha SEO-vennlige URLer, lag gode overskrifter og titler, sørg for riktig metadata og alt-tekster på bilder, lenk riktig internt. Og vær brukervennlig – på alle enheter.

Når det kommer til lenkebygging så utvikler Google stadig sin algoritme for å slå ned på eksterne lenker som opplagt er brukt for SEO-arbeid. Derfor, fokuser på å lag godt innhold slik at man oppnår eksterne lenker fra troverdige nettsteder.

Sosiale medier har fortsatt en god påvirkning på organisk synlighet, men vi opplever til stadighet at satsingen for bedrifter stort sett foregår på Facebook og dels Twitter. Men husk; Google+ er et sosialt medium som Google selv har laget, og deres eget verktøy påvirker organisk synlighet i større grad enn hva både Facebook og Twitter gjør. Jo flinkere vi er til å gi Google riktig og god informasjon om oss, på flere av deres verktøy, jo større er belønningen.

Andre faktorer som er kommet inn kalles «User Signals». Dette handler om brukeropplevelse – derfor anser Google dette som viktig. Her er noen av faktorene:

• Fluktfrekvens
  • Klikkrate
  • Lastetid

Lastetid bør du tenke på uansett, uavhengig av organisk synlighet. Studier viser at du mister ¼ av brukerne dine etter 4 sekunders lastetid. En annen studie viste at 1 sekunds forsinkelse kan resultere i 7 % færre konverteringer, som igjen betyr 250 000 årlig, om du omsetter for 10 000 daglig.

Hva med betalt søk?

En god strategi med betalt søk vil alltid gi god avkastning. Og for mange aktører som jobber mye med organisk synlighet så vet de at det er vanskelig å toppe på alle ønskelige kombinasjoner av ord og benevnelser. Et eksempel er en landsdekkende kunde vi har innen regnskapsføring. Disse har en utfordring i at det søkes ikke bare etter «Regnskapsfører», men også etter «Regnskapsbyrå», «Regnskapskontor», «Regnskapsfirma» osv. Derfor er det viktig å være godt til stede på betalt annonsering i søkemotorer, i tillegg til det organiske. Et annet argument er at jo større plass du tar i søkeresultatet, jo større sjanse er det for å bli valgt.

Her er noen DIY-tips for betalt søk:

• Lag unike annonsegrupper for hvert produkt eller tjeneste du tilbyr. Rett trafikken til riktig landingsside.
  • Test ut ulike annonsetekster for de ulike annonsegruppene. A/B-test for best klikkrate og effekt.
  • Ha egen mobil strategi for betalt søk. Nå kuttes linje 2 i annonsetekst, i tillegg vises det kun to toppresultater. Svært viktig å være topp to.
  • Benytt deg av alle relevante utvidelser. Bruk telefonutvidelse og kartutvidelser. Jo større plass man tar, jo bedre klikkrate oppnår man.
  • Benytt sitelinks som utvidelser. Disse tar stor plass, i tillegg er det fint å få frem unike salgsargumenter her. Men, tenk relevans. Søkes det etter «Gressklipper», så trekk gjerne frem beslektede produkter, eks robotklipper, kantklipper etc.

Nyheter i 2014

Search within search

Sitelinks search er en ny funksjon som det nå er mulig å legge til på sitt nettsted, for synlighet i Google. Funksjonen gjør det mulig å søke videre i innholdet på et nettsted mens du fortsatt er på Google. Se dette eksemplet, hvor vi har søkt etter «YouTube»:

Name of Image

Dette er en funksjon vi tror vil være viktig for nettsteder med mye innhold, for å nettopp gjøre det lettere for bruker å navigere seg frem til riktig informasjon. Verktøyet settes opp med hjelp av schema.org.

Bing melder seg på

Bing ønsker å melde seg på i kampen om ny teknologi. De har nå lansert (kun USA foreløpig) en funksjon de kaller Conversation. Dette handler i korte trekk om mulighet for å føre en samtale med søkemotoren. Et eksempel: du søker etter «Hva heter domkirken i Trondheim». Du får til svar «Nidarosdomen». Deretter kan du følge opp med «Hvor gammel er den», eller «Hvor mange besøker den årlig» osv, i stedet for å definere hele søket på nytt. Søkemotoren tar altså hensyn til dine tidligere søk.

2014 ser ut til å være året for digital brukervennlighet. Vi ser helst at det fortsetter slik.