NHST Media Group - Kvartalsrapport 2. kvartal 2016

NHST Media Group - Kvartalsrapport 2. kvartal 2016

Hovedpunkter i kvartalet

• Inntektene i kvartalet økte med 12 % til MNOK 364.Underliggende utvikling før engangseffekter og oppkjøpt virksomhet var en økning på 3 %.
  • Inntektene i de norske og globale nyhetspublikasjonene steg med 11 % til MNOK 275. Før engangseffekter og oppkjøpt virksomhet var det en tilbakegang på 2 %.
  • Inntektene fra mediaservices økte med 16 % til MOK 90.
  • Også andre kvartal var utfordrende for annonseinntektene som falt 10 %, men fallet var vesentlig lavere enn i første kvartal som var tilbake 19 %.
  • EBITDA i kvartalet var et overskudd på MNOK 38. Underliggende utvikling før restruktureringskostnader på MNOK 16, salgsgevinstene på MNOK 19 og kjøpt/solgt virksomhet var en fremgang på MNOK 4.
  • Driftsoverskuddet var på MNOK 26, en fremgang på MNOK 6.
  • Fra april er Morgenbladet integrert i Norwegian Publications etter at NHST kjøpte 90,1 % av aksjene, mens TDN Finans og Intstream er gått ut fra samme dato.
  • Det tidligere annonserte produktivitetsprogrammet er under implementering og målsetningen er økt til MNOK 75 (tidligere MNOK 60) i årlige produktivitetsforbedringer.
  • Det pågår en omfattende digital produktutvikling og i andre kvartal var investeringene i form av balanseførte utviklingskostnader MNOK 13.I kvartalet er de nye produktene og produktforbedringene til Mynewsdesk ferdigstilt og klare for lansering, mens ”One Intrafish”-produktet er lansert.