2018 er Musikkorpsenes år

2018 er Musikkorpsenes år

I 2018 fyller Norges Musikkorps Forbund 100 år, mens Forsvarets Musikk fyller 200 år. I den forbindelse har regjeringen erklært at 2018 får offisiell status som Musikkorpsenes år. Dette skal feires gjennom hele året og over hele landet, og begivenhetene vil stå i kø både nasjonal og regionalt.

Er du korpsmusikant, korpsentusiast, musikkelsker eller bare liker å være der det skjer? Uansett hvor i landet du bor, vil det være mye å oppleve i 2018. Musikkorpsenes år blir feiret med blant annet:

• Kåring av Norges nasjonalmarsj
    lørdagens program Messing og Treblås som sendes i NRK P1+ klokka 17:30 sendes de fem første marsjene som Norges Musikkorps Forbund har nominert til Norges nasjonalmarsj. Marsjene er for anledningen nyinnspilt av Forsvartes Stabsmusikkorps under ledelse av Andreas Hanson. Andre program kommer 23. desember kl 17:30 i samme kanal. I to uker fra 8-22.januar 2018 ligger alle de ti marsjene på www.musikkorps.no til avstemning. Marsjene ligger som mp3-filer og kan høres på nytt før det avgis stemme via SMS.
  • VM Drill i Håkonshall på Lillehammer i påsken (28.3-1.4)
    Verdens beste drillere samler seg på Lillehammer for å kjempe om edelt metall. Deltakere fra 15 nasjoner kommer til Norge, i det aller første VM for drillere som har vært arrangert i Norge.
  • Jubileumskonsert i den Norske Opera & Ballett 29. april
    Forsvarets Stabsmusikkorps, Ole Edvard Antonsen, Lillestrøm Musikkorps m.flere vil sørge for at dette blir en festforestilling av de sjeldne.
  • Landsfestival i Bergen 28. juni - 1. juli
    Drøyt 250 korps og vel 9000 deltakere samles i Bergen. Spilling i smitt og smau, verdens største tromme, samt NM skolekorps brass, janitsjar og korpsdrill er noe av det som står på programmet.

På denne siden kan du lese mer om alt som skal skje i Musikkorpsenes år 2018: https://musikkorps.no/musikkorpsenes-ar/

Håkon Mogstad

Strategisk rådgiver 480 38 185