Det første NM i kaffebrygging med Aeropress

Det første NM i kaffebrygging med Aeropress

Vi har gleden av å invitere alle kaffentusiaster og interessenter til NM i Aeropress, lørdag
22. mars i Oslo. Her skal de beste aeropresserne samles til kamp om å representere Norge i World Aeropress Championship i Rimini, Italia i juni.

Kaffeguru Tim Wendelboe introduserte bryggemetoden Aeropress i Norge for syv år siden, men
det har aldri tidligere vært avholdt et norgesmesterskap i Aeropress.

Som en motvekt til andre kaffekonkurranser med kompliserte regler startet konkurransen som et verdensmesterskap i Oslo i 2008. Den gang tok den norske hjemmebryggeren Anders Valde gullet. Norge har også et sølv fra VM 2012 da Ingri M. Johnsen deltok i Portland, Oregon (USA).

Konkurransen
Samme kaffe skal brygges av samtlige deltakere på Aeropress. Det er 18 deltagere totalt, med tre i hver omgang. Tre dommere blindsmaker resultatet. Vinneren av omgangen går videre til man står igjen med én vinner.

Konseptet er enkelt samtidig som kaffekunnskapen er avgjørende for å vinne. Under hele konkurransen serveres det aeropressbrygg til tilskuerne.

- Endelig en kaffekonkurranse der også publikum får anledning til å smake på kaffen, sier Tim Wendelboe.

Om Aeropress:

En bryggemetode for å lage en stor kopp kaffe
Funnet opp av amerikanske Alan Adler
Lansert i USA i 2005, kom til Norge i 2007
Fungerer ved at man blander vann og kaffe og presser dette gjennom et papirfilter ned i koppen.

Om arrangementet: NM i Aeropress

Dato: lørdag 22. mars kl 16:00